onsdag 27 mars 2013

Dietistmöte och veckans vikt

En liten bit konstverk på Vårdapotekens kvitton

Igår var det exakt två veckor sedan min gastric bypass operation. Veckans vikt landade på 99.0 kg. Endast -0.5 kg på en hel vecka :( Men jag rör mig ju inte särskilt mycket heller, så det är väl där felet ligger kan jag tro. Men det är ändå lite tungt. Jag tycker att jag äter så lite och så mycket bättre än tidigare, dvs sockerfritt, fettsnålt och proteinrikt. Ändå blir det så litet resultat.

Idag var det också dags för återbesök hos dietisten för att stämma av hur de två första veckorna gått och hur man nu ska äta tredje veckan och resten av mitt liv. Hon tycker att det gått jättebra för mig. Tycker att jag verkar ha fått kläm på rutiner och hittat bra mat och måltidstänk. Det är ju lite extra pepp att veta att man är på rätt väg :)

Sjukhusvågen brukar ju vara lite grymmare än min lite mer optimistiska hemmavåg. Men idag skiljde det bara 0.4 kg mellan hemma och sjukhusvikt. Enligt sjukhusvågen har jag gått ner fyra kilo sedan operationen. Alltså två kg i veckan. Enligt hemmavågen (som visade en lägre vikt på operationsdagen) har jag gått ner tre kilo.

Jag borde nog vara nöjd ändå :)

Nu är flyt och purékostveckorna över och det är dags för "vanlig" mat. Äta sex gånger om dagen (frukost, lunch, middag samt tre mellanmål) och ca tre deciliter per måltid. Fast det där sista lär jag inte komma upp i än på ett tag :P Mina måltidsportioner är ca EN deciliter stora. Men dietisten sa att så får det va i början och att det får ta tid :)

Nu skiner solen och vädret är fantastiskt. Nu blir det en barnvagnspromenad med Lillebror i vagnen och sen hämta Storebror Påskkärring från dagis ;)

Hoppas ni alla får en underbart solig vårdag med takdropp och krokusar i kanten :D

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. å, jag råkade klicka bort din kommentar :( Men visst är det skönt att ha gjort dietistmötet och nu kan vi "kasta oss ut" i livet ;)
      Jag tycker det är bra att man får så mycket stöd och hjälp på st görans. Nu har jag börjat få klämp på vad jag kan äta och hur mycket, men det är ändå så skönt att kunna ställa lite frågor och räta ut några frågetecken. :)
      kram

      Radera