onsdag 6 mars 2013

preoperativt besök idag.


Idag har jag varit på preop-besöket inför min gastric bypass som ska göras nästa vecka. F! Nästa vecka! Det är helt unreal! Men de är verkligen så gulliga på St Göran att jag verkligen enjoy att gå dit. Alla är så trevliga och jag känner mig så omhändertagen och trygg.
Först fick jag gå till preop-mottagningen. Lite provtagning och samtal med narkosläkaren. Jag berättade om min nervositet inför narkosen. Eller egentligen inför själva uppvaket, som jag tycker är jobbigt. Jag har ju ingen kontroll över situationen. Men narkosläkaren var jättegullig och hon svarade på alla mina frågor.
Sen fick jag gå på inskrivningssamtal. Så nu är jag inskriven för operationen. Fick med mig en hel del piller hem som ska tas innan jag åker hemifrån på tisdag och stödstrumpor som ska sättas på inför open. Och så fick jag min operationstid. Klockan 10.00
Min första tanke var: "Bra jag hinner lämna Storebror på dagis innan jag åker in" haha, what?! Men  ja, som småbarnsmamma gäller det att vara effektiv i livets alla skeden. Jag frågade naturligtvis även om jag skulle hinna hem till att hämta på dagis dagen efter operationen också, men då fick jag arga ögat av sköterskan som starkt rådde mig till att ha en plan B, för utskrivningen brukar ske ganska sent på eftermiddagen. "Det här är din stund nu" sa hon lite förmanande till mig. Jadå, klart jag har plan B. Antagligen får Storebror vara hemma med Pappan och Lillebror. Maken har ju opererat foten, så det är svårt för honom att på kryckor hoppa iväg och hämta på dagis, samtidigt som han har Lillebror i typ bärsele.

Jag är så glad idag. Nu är operationen verklighet. Om en vecka är jag färdigopererad och sitter och skedar i mig mina första måltider som gbp-are. Jag kommer att (äntligen) vara över på "andra sidan".
Mina förväntningar är skyhöga och jag förväntar mig verkligen att operationen ska gå hur bra som helst och inga komplikationer what so ever. Vi får väl se om mina förväntningar infrias eller om jag kommer att dela en annan erfarenhet med er.

Nu blir det dagishämtning och bus och lek för några timmar

5 kommentarer:

  1. Kommer gå toppen vännen! Fick Flashback nu. Jag hade ju också tid kl 10 när jag opade mig 19 feb. Kram

    SvaraRadera
  2. tjohooo!!! vilken härlig känsla det måste vara :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var som att flyga på moln därifrån :)

      Radera
  3. Hej! Hittade din blogg genom I tekoppen, och gillar den! Jag bloggar också om min gbp (http://justanothergbpblog.blogspot.se) och har en länklista med gbp-bloggar, undrar om jag får lägga till din? Du får också gärna lägga till min! Vänlig hälsning, My.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan och välkommen hit :) Ja du får gärna lägga till mig i din lista. Jag har kikat lite på din blogg. Vad bra det går för dig :) fantastiskt. Jag längtar till att jag också har kommit några månader på väg efter operationen, tappat mina första tjugo kilo och börjar få de nya rutinerna att kännas som vardag. Din blogg finns nu med i min länklista :)

      Radera