tisdag 16 april 2013

Sjukt god (nyttig) Laxpuddig/gratäng/kaka


Hade inte tänkt blogga det här först, för den ser så tråkig ut på bild. Men det är verkligen sjukt gott och bra gbp-mat, så här får ni receptet ändå ;)

Lax (vet ej hur mycket jag använde men kan tippa på ca 500g)
Ägg (fem stycken till en vanlig ungsform typ gratängform av mindre modell). 
3-4dl mjölk
Två stora kokta potatisar, skivade
Dill
salt, peppar
Citron att droppa över när den är färdig

Smörj en ungsfast form (Jag kör teflon som inte behöver smörjas) Lägg ett lager av skivad potatis i botten. Täck med bitar av lax. Lägg ytterligare ett lager av skivad potatis (kan göra hur många varv som helst). 

Vispa ihop ägg, mjölk, hackad dill, salt och peppar. Häll äggstanningen över laxen och potatisen i formen.

Grädda på 200 grader tills ägget stannat (ca 20-30 min).

Serveras med en klyfta citron som är god att pressa över laxpuddingen direkt på tallriken :P

Fisk är snäll mat för magen och bra protein och nyttig omega 3. Den här laxpuddingen innehåller mycket lax och ägg och ganska lite potatis, så det blir mycket protein och lite mindre kolhydrater i en portionsbit. (I min gbp-portion kanske det fick plats två skivor av en potatis, resten ägg och lax).

Rätten är perfekt att laga om man har rester på lax och kokt potatis. Jag hade en ugnsbakad lax från dagen innan. Fungerar alldeles utmärkt att också göra på varmrökt lax eller kokt lax. (Tror inte det funkar med kallrökt/gravad). Kan tänka mig att det fungerar med rå lax också, som bakas färdigt i ugnen. Jag hade ingen färdigkokt potatis utan tog två stora potatisar, skalade och skivade (ca tre-fyra mm tjocka skivor) och förkokade skivorna tills de var nästan färdiga. Sen lagas de färdigt i ugnen.

Vill man ha rätten riktigt GI kan man ju skippa potatisen helt.




2 kommentarer: