tisdag 16 april 2013

Vägningstisdag

Så var det dags för veckans vägning. Alltså den vägning av alla hundra som räknas denna vecka.
Idag står vågen på 96.3 kg. Det känns bra. Minus ett kilo. Ja, tack :D
Jag vet inte vad jag hade förväntat mig innan den här operationen. Jag hade inga djupare tankar eller fantasier om hur mycket och hur snabbt jag kommer att gå ner i vikt. Jag blev emellanåt rädd och orolig för att det inte skulle fungera. Att jag inte skulle gå ner något alls.

Nu har det gått lite drygt en månad sen jag gjorde min gastric bypass och varje dag står jag på vågen och hoppas på hundra gram till ner i vikt. Det är svårt att inte jämföra sig med andra och det är svårt att känna sig nöjd när det ser ut som om vågen står still eller knappt rör sig. Rädslan för att viktoperationen inte ska ha någon effekt hänger kvar. Som ett dåligt omen.

Nu går vikten ner. På fem veckor har jag gått ner 5.7 kilo. Lite mer än ett kilo i veckan i snitt. Det börjar kännas som om jag kan se hur min kropp kommer att reagera på den nya magsäcken och det nya näringsupptaget. Innerst inne önskar jag att jag kunde rasa tre kilo i veckan. Men det är nog bara nu jag känner så. Kanske skulle det inte vara bra i verkligheten. Och om ett år, kommer jag säkert att kunna skratta åt de här fåniga hetsiga tankarna jag har så här i början. Om ett år kommer jag kanske ha gått ner tretti-fyrti kilo och det är ju dit jag vill komma. Men det måste få ta ett år!

Mäta med måttband gör jag också. Men där måste jag låta tiden gå. För precis som med vågen, kan jag stå och slita och dra i det där måttbandet var eviga dag. Och det går ju inte att mäta på millimetern. Men jag kommer att ta mått var tredje månad för att se att det faktiskt minskar.

7 kommentarer:

  1. glöm inte att ta foton också! du kommer inte tro dina ögon när du tittar tillbaka sen, jag förstår själv inte att det är jag på mina före-foton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag. Har redan "före"-bilder. Däremot tycker jag inte att jag ser någon skillnad än :/ Men om nån månad eller två så är det säkert det :)

      Radera
    2. Det märks inte så stor skillnad när man är där uppe rent viktmässigt, det är ju mer att ta av över hela kroppen, sen när man blir mindre så märks det definitivt skillnad på 5,7 kilo!

      Radera
  2. Foton är bra...själv har jag bara ett foto från dagen innan op och man va ju inte linslus på den tiden. Men oj vilken skillnad man ser. Jag tycker du ska vara lite glad att det går sakta men säkert nedåt men förstår om det känns frustrerande. På de här sättet hinner både du, din hjärna och kropp vänja sig med vad som händer.
    Fatta att det redan gått en månad...tyckte jag började följa din blogg nyss och det var innan fin op.
    Lycka till vidare...allt kommer bli bra och kilona kommer till slut att rasa.

    SvaraRadera
  3. jag försöker tänka så ockås. men man är ju så ivrig att komma till nästa delmål ;)

    SvaraRadera
  4. Mitt tips är att du ska SLUTA väga dig varje dag, det kan skapa sån stress och man kan må mycket dåligt... Håll dig till max 1 gång/vecka så får du ett bättre lugn i kropp och själ :-) och som Kim skrev så var glad (fast det är svårt) att du går ner sakta så kroppen hinner med att dra ihop sig !! Lycka till :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag ska verkligen sluta okynnesväga mig! Nu blir det bara tisdagar. Och ja, som jag skrev. det är säkert bra att det inte går för snabbt, även om man vill det just nu. Hoppas verkligen på att kroppen hinner dra ihop sig och att hjärnan också hänger med. Ska bli så skönt att få lite perspektiv på det här, om typ ett halvår eller så ;)

      Men dina ord värmer! Det känns så skönt att få bekräftat att jag går ner "lagom" snabbt.

      kramar

      Radera