tisdag 14 maj 2013

Käääära Kromtablett! (Hej då Sötsug)

bild lånad från Apoteket hjärtats hemsida. 

Jag vet att det här med kromtabletter är ganska så omstritt. En del säger att det är nonsens och placebo. Andra lovordar kromets förmåga att minska sötsuget. Och jag lider sedan urminnes tider av ett helt vansinnigt sötsug. Jag är så sötsugen att jag inte kan sluta äta sötsaker och godis, förrän det är slut eller jag mår illa. Och detta mot min vilja. Jag vet det låter helt sjukt. Men det är verkligen så illa.

Jag hade ju starka förhoppningar till att min gastric bypassopererade mage skulle få sånna vansinnesdumpningar att jag helt enkelt hellre dör än äter något sött igen. Men tyvärr inte. Eller med facit i handen, så vill man ju kunna äta en dessert eller kanske nått gott till kaffet ibland. Så jag är väl rätt så glad ändå att jag ändå kan äta sött i liten mängd. Dessvärre klarar jag av ganska mycket sött innan jag mår illa. Så sötsuget är en never ending story i mitt liv, eller.....?

Fick tips om Kromtabletter och tänkte att det är ju helt klart värt att testa i alla fall. För även om det är sockerpillereffekten så är ju det bra om min egen kropp går på det. Sagt och gjort så inhandlade jag en burk från Apoteket Hjärtats eget sortiment och har nu tagit en tablett om dagen (rek. dos) i snart två veckor. Och Halleluja vad bra de är! Sockersuget har definitivt gått ner. Eller det är helt borta! Jag kan inte ens själv fatta att det är så stor skillnad! Jag kan till och med skryta med att säga att hela suget efter snabba kolhydrater är helt väck! Det är verkligen en förvandling som jag kunde känna redan efter typ dag två på de här pillrena. Jag är nämligen inte bara förtjust i söta saker som innehåller mycket socker, jag är dessutom en obotlig mackoman, som kan leva på smörgåsar (vanliga jävla ostmackor alltså) och som gärna småäter kex, kakor, etc. Nu har vi både digestive och fruktkolor i skafferiet som jag inte rört på snart två veckor. Och då kan jag utan att överdriva säga att jag åt minst två eller fyra fruktkolor per dag, gärna tre fyra kex, minst två mackor osv innan jag började med kromtabletterna. Ja jag är opad och kan alltså inte vräka i mig sådana mängder som innan, men att moffa i mig en här och en lite senare är helt utan problem. Eller nej, inte utan problem. För jag hatar mig själv när jag gör det. Men jag kan ändå inte låta bli. 

Fast nu kan jag det! Idag föll jag för grupptrycket och tog en kaka till kaffet på jobbet. En liten småkaka. Jag vet att jag inte va sugen. Men jag brukar ju tycka att det är så gott, så jag tränger mig ju nästan fram för att nå kakorna före alla andra i vanliga fall. Så det klart jag skulle ha en kaka, som vanligt. Även om jag inte är sugen, så kommer den ju att smaka gott, eller hur? Men nej, det var inte ens gott! WHAAAT?!

Så huruvida kromtabletter funkar eller inte, får forskarna avgöra. Mitt heta tips är att man faktiskt undersöker saken, för det skulle kanske kunna hjälpa fler än mig.

Jag är i alla fall galet nöjd och fortsätter knapra mina kromtabletter och lever på min nyvunna hälsoeffekt som på moln. Kanske är det bara placebo, men det funkar i alla fall för mig :D

Här är en liten beskrivning från apoteket.se som jag tyckte va en bra beskrivning av krom och dess funktion i kroppen: (texten är ett citat från Apotekets hemsida)


"Krom ingår i GTF (Glukostoleransfaktor) som ansvarar för aktiveringen av ett enzym som underlättar för sockret att komma in i cellerna. När vi äter socker stiger mängden krom i blodet i samma utsträckning som mängden insulin. Insulin är inaktivt tills det kommer i kontakt med det krom som finns på cellernas utsida. Kromet blir en del av insulinmolekylen och dess funktion aktiveras. Krom ökar alltså insulinkänsligheten, som gör att det behövs mindre insulin för att sänka sockernivåerna i blodet. Råvaran krom (III) klorid är utvald eftersom den är extra stabil och den som är mest förekommande i mat och kosttillskott.Krom använder samma transportör i blodet som järn (transferrin) vilket innebära att personer med ett högt järnintag kan ha svårare att ta upp tillräckligt med krom och kan därför behöva komplettera med extra krom. Naturliga källor är bl. a. skaldjur, ostron, kött, fullkorn, öljäst, mjölkprodukter och vetegroddar.Brist på krom kan leda till att du blir sämre på att utnyttja blodsockret och därmed känner ett större sötsug.Krom 150 mcg innehåller inga av de ingredienser som enligt LIVSFS 2004:27 bilaga 1alltid ska anges i märkningen. Produkten innehåller inga animaliska ämnen.Produkten är GMO-fri och tillverkad enligt läkemedelsstandard.Dosering vuxna och barn över 12 år: 1 tablett dagligen, sväljes hel med vätska. Bör inte ersätta en varierad kost. Överskrid ej rekommenderad daglis dos.Om intaget av kolhydrater och proteiner ökas, t ex vid träning kan även behovet av krom öka. Tänk på vikten av en balanserad kost och en hälsosam livsstil."

10 kommentarer:

  1. Vad skönt att det fungerade på dig , hoppas det gör det på mig också :-) Jag har också nyss köpt krom tabletterna och tänkte prova dom och hoppas att dom hjälper mig mot mitt söt sug också !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, gör det! såååå värt att testa. Hoppas det funkar. kram

      Radera
  2. Fasen vad peppad jag blir när jag läser ditt inlägg om krom. Jag MÅSTE verkligen prova det för jag är PRECIS som du när det gäller det där jäkla småätandet. Det måste BORT.
    Har du märkt av några biverkningar efter kromet?

    --------------------------
    http://1och0.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEJ, nej inga biverkningar. Nu har det gått en vecka till snart och jag är fortfarande helnöjd. bästa bästa :D
      kram

      Radera
    2. Vad bra.. jag är inne på min tredje tablett nu, men jag har inte känt något speciellt än. Så typiskt om jag är en av dem de INTE hjälper på. (Guu' vad jag neggar då! ;))

      Radera
    3. jag är kanske lite blåögd, men jag tyckte att jag fick effekt efter första tabletten :D hoppas det börjar verka för dig med. lycka till

      Radera
  3. Jag vet inte om detta är ett sammanträffande, men sedan jag börjat äta kromtabletter har jag varit väldigt lös i magen. Fram tills igår tänkte jag inte så mycket på det. Men igår som sagt började jag må väldigt illa och var tvungen och gå på toa heeela tiden. Det bubblade i magen och jag mådde inte alls bra. Det kändes som om jag skulle spy genom hela kvällen och vaknade från och till för att gå på toa hela natten. Vid 4 var jag tvungen att gå på toa igen, då spydde jag 3 gånger för jag mådde så himla dåligt. Nu på morgonen mår jag lite bättre men måste ändå gå på toa var 20 minut ungefär. Kan inte äta, får knappt i mig vatten. Vet som sagt inte om dessa är biverkningar efter kromtabletterna eller och jag ätit något dåligt. Får nog ta upp det med en läkare.

    SvaraRadera
  4. Vet inte om detta är ett sammanträffande eller ej. Började med kromtabletter för ca 1,5 vecka sedan i syftet att minska sötsuget och gå ned i vikt. Sen dess har jag varit väldigt lös i magen. Har inte tänkt på det så jätte mycket förrän igårkväll. Då började jag märka att magen bubblade hela tiden och att jag hade behov av att gå på toa heeela tiden. Det slutade inte och jag började må väldigt illa. Hela natten har jag vaknat från och till eftersom jag behövt gå på toa. Vid klockan 4 vaknade jag och kände att jag mådde väldigt illa. Sprang då upp ur sängen och spydde. Det kom bara mer och mer och jag kunde inte andas emellan. Fick sån panik eftersom jag inte fick någon luft. Nu på morgonen mår jag lite bättre. Måste fortfarande gå på toa rätt ofta och har ont i magen. Dock mår jag inte lika illa. Har inte ätit något sedan igår kväll. Det enda jag får i mig är vatten, och knappt det. Vet inte om detta är biverkningar från kromtabletterna eller om jag ätit något dåligt. Ska nog ta kontakt med läkare om det inte slutar idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, om du tror att det är kromtabletterna som ger biverkningar ska du sluta med dem tycker jag. INGA preparat mot sötsur eller viktminskning är värda att ta om de ger biverkningar! Jag har inte fått några biverkningar med kromtabletterna. Tyckte att de fungerade suveränt i början, men sen avtog effekten och sötsuget kom tillbaka :( Nu kämpar jag på den vanliga vägen :P

      Radera
  5. Jag är ätit krom innan operation för att få slut på sötsuget, och de fungerade. Då. Men inte nu efter op! Antar att min kropp inte tar upp de..

    SvaraRadera