tisdag 14 maj 2013

Wow vad det är härligt att röra på fläsket!

Jag NJUTER verkligen av mina promenader. Och jag ser till att få promenera varje dag. Raska promenader. Siktar på 12 000 steg på stegräknaren varje dag (10 000 är absolut minimum). Jag har lyckats komma igång med löpningen också. One baby step at a time, men jag är helnöjd med mig själv. Jag har en promenadrunda på ca fem kilometer och som brukar ta mig ca femti minuter att gå raskt. Men gångna veckan körde jag 15 minuters snabb gång för uppvärmning och därefter 15 minuter löpning i intervall om en minut. Därefter går jag ca 15 minuter till (för att komma hem och för att varva ner kroppen). Det blev fyra sånna pass förra veckan och jag tänker att fortsätter jag så här i några veckor så kan jag nog orka springa de där 15 minutrarna snart :D

Dock har jag börjat jobba igen efter ett helt år av föräldraledighet och nya schemat satte direkt käppar i hjulet med långa 12-timmarsdagar. Går man till jobbet i sjutiden på morgonen och inte är hemma förrän efter åtta på kvällen, så är det svårt att se att jag kommer att orka med några power walks eller nån löpning därefter. Men jag får ta det som det kommer. I princip alla jobbdagar har jag möjlighet att ta lunchpromenader eller faktiskt sticka iväg och träna på ett gym nån timme mitt på dagen. Så jag får väl anpassa träningen efter vad som är praktiskt möjligt. Måndagsträningen på St Görans ska jag behålla i alla fall :)

Men den största förändringen är ORKEN. Jag orkar och VILL gå promenader. Jag njuter verkligen av mina promenader och jag väljer gärna att gå istället för att åka buss eller t-bana om det är möjligt. Och det har nog aldrig hänt förut! Jodå, jag har nog försökt att bli lite mer rörlig i perioder. Men jag har aldrig njutit av det som jag gör nu. Och det har just med orken att göra. Det är inte jobbigt att gå fyra fem kilometer. Det är SKÖNT!

Å vad jag verkligen börjar tycka om mitt nya liv och mitt nya jag ;)

2 kommentarer:

  1. Låter underbart!
    De där kromtabletterna ska jag köpa snarast!!!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är fantastiskt vilken skillnad jag känner i ork! Och kromtabletterna rekommenderar jag varmt. hoppas det funkar :)

      Radera