tisdag 30 juli 2013

Skärpning med mat!

Jag är så otroligt rädd att hamna tillbaka i gamla vanor. Småätandet. Rastlösheten som driver mig till att äta. Suget efter socker och fett. Känslan att jag vill "unna" mig, som tar över och leder till dåliga val. Så som mitt liv sett ut i alla år.
Idag har jag en magsäck som rymmer en deciliter. Den hindrar mig från att hiva i mig en hel chokladkaka eller en plåt bullar. Men lusten till att äta finns kvar. Och ger jag efter kommer illamåendet som ett brev på posten. Men jag är rädd att jag tränger ut magsäcken. Eller att jag vänjer mig vid att må illa. Och ändå. ialla fall ger jag ibland efter för suget.

På senaste tiden har det blivit en hel del onyttigheter. En fika här, en lite bit choklad där. Några kaokor till kvällsteet. I förrgår impulsbakade jag en lite rabarberpaj. Tog bara en liten bit, blev illamående. Igår köpte jag pistagenötter och wasabinötter. Hade jag ätit kanske tio stycken hade jag klarat mig bra. Blivit mätt och lagom nöjd. Men nejdå. Jag hivar i mig precis som förut. Stoppar inte förrän jag mår illa att jag måste lägga mig ner. Är jag helt dum i huvudet? Jag visste ju innan, att jag kommer att må illa. Ändå gjorde jag det. Ska jag ha det så hela livet? Jag skadar mig själv ju! Jag avskyr det.

Så nu får det  bli SKÄRPNING! För trots att jag sätter i mig tomma kalorier, så går jag ner i vikt. Och jag är så rädd att jag på så vis fortsätter tillbaka i gamla hjulspår. För jag får bara en chans att skapa nya vanor och den chansen är NU. Om ett år kommer viktminskningen att plana ut och då kommer jag att gå upp i vikt igen om jag inte fått ordning på det här.

Jag är så rädd för att misslyckas, ändå är det så svårt att välja det rätta! Känner mig verkligen så jävla dum.

Alla som tror att gastric bypass är genvägen och fuskvägen till att bli smal har så fel. För jag måste kämpa precis som innan med att ändra i min hjärna. För det är där problemet sitter. Gastric bypass hjälper mig att gå ner i vikt, utan att banta eller använda mig av en massa dieter. Men att välja rätt mat och motionera måste ändå vara mina aktiva val.

Att göra en gastric bypass är det bästa jag gjort. Men det är så skört känner jag. Jag kan sabba chansen. Så nu blir det totalskärpning! Inga tomma kalorier.

4 kommentarer:

  1. Hej
    Vilken härlig läsning om din resa. Tack för det!
    Jag väntar samtal från Sös på fredag. Hoppas de ger mig datum för op då.
    AK

    SvaraRadera
  2. Hejsan och välkommen hit :) hoppas min blogg kan vara till hjälp. du får gärna ställa frågor om du undrar över saker under din resa. hoppas du har fått ditt datum nu. Lycka till :)

    SvaraRadera
  3. Jag har fortfarande samma känslor och sug kvar och det suger :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, visst suger det! Samtidigt försöker jag bena ut vad som också är skam och skuld. Kanske är det inte fult att äta vissa saker, eller känna sig sugen, men för mig är det så förknippat med dåligheter att jag har svårt att sära på känslorna :)

      Radera