tisdag 3 september 2013

Långsamhetens lov

Bjuder på en sensommarbild som jag tog med min 3gs för några år sedan. En Påfågelöga suger i sig sommarens sista nektar från en Echinacea. Bara dagen efter slog frosten till. Hoppas att fjärilen hann sätta sig i vinterdvala. Känner att årets höst står för dörren vilken dag som helst....

Hejsan allesammans. Har jag några läsare kvar? Inte så kul med en blogg som aldrig uppdateras. Sorry. Mycket har hänt sedan sist. Och ingenting. Faktum är att mitt liv har förändrats en hel del de här sista veckorna. Men på vågen står det still. Knappt anmärkningsvärt.

Så vad händer? Jo, jag har tagit det där jätteklivet och satt mig i skolbänken igen. Leva på CSN och mindre än hälften av den inkomst jag är van vid. En omställning som suger vill jag lova. Men så här två veckor in på utbildningen så känns det helt rätt. Men det tar förstås all min tid och engagemang.
Därtill har vi skolat in Lillebror på dagis också. Han är bara just ett år gammal, så det har varit en del hjärtekramp att lämna honom där, vilket också suger en del energi.
Därav den dåliga närvaron här på bloggen.

Och vikt- och hälsomässigt då? För det är ju ändå mitt hälsoliv och min viktnedgång som den här bloggen handlar om. Men jag tänkte att det ändå kan vara lite intressant att veta vad jag har för mig när jag inte äter och mäter magen med ett måttband.

Jo, hälsomässigt så kämpar jag fortfarande med att få till bra rutiner. Smekmånaden, den första tiden efter gbp, då man äter teskedsvis, blir proppmätt på en halv deciliter och kilona bara rasar av känns lite över. Jag har i alla fall hamnat på en platå. Nu har jag en ny vardag framför mig med nya tider och jag börjar få till regelbundna måltider som funkar med skola och hemmaliv. Jag kan ju fortfarande bara äta lite i taget. Ca 1,5-2,5 dl består mina måltider av. Äter jag en macka så är det en halv brödskiva som gäller. Ibland är jag så sugen att jag av gammal ovana gör en hel macka, men det ger alltid magont, eller att jag lämnar halva. Fattar inte när jag ska lära mig. Den halva mackan ser så jäkla liten nu. Men när jag väl gjort en halv och ätit den, så är jag mätt. Jag kämpar med att hitta annat än mackor till mellis, men oftast tryter fantasin.

Det har också gått så lång tid, nästan sju månader sedan flytstart, som jag levt på nästan ingenting, så jag känner mig utmattad efter att hela tiden tänka på vad jag äter. Så det har varit en del slarv/tanklöshet den senaste tiden. Inte så att jag frossar i nyttigheter, men jag unnar mig en glass eller en bit av ett fikabröd lite nu och då. Dock känner jag att jag inte behöver sånt längre, på samma sätt som förr. Förr kunde jag ju gå helt bananas och äta en hel påse bullar, chips, glasspaket osv. Nu nöjer jag mig med en...eller kanske en halv till och med.
Däremot blir det lätt en kaka VARJE dag till kaffet, en glass i parken VARJE solig dag. Och, nej. Det är ju inte särskilt bra :P

Viktmässigt så står jag still. Så tufft och omotiverade . :(
Tror att kroppen hamnat på en viktplatå och jag har försökt tänka att jag inte ska bry mig utan bara fotsätta som vanligt, så lossnar det nog snart. Men det är ändå jobbigt att se att vågen står still. "Mät med måttband istället" säger kanske några då. Men äsch. Det gör jag ju förstås. Och det är lika stilla där.
Nu har jag inte noterat på några veckor och sedan sist har det gått ca 1.5 månader och på den tiden har jag gått ner 2 kg. Det är ca 330g i veckan. Så det är ju förstås något. Så genom att inte mäta varje vecka och låta tiden gå, så ser man att vågen fortfarande rör sig, om än i snigelfart.
Målet är att gå ner till 82kg den 12 september. För då är min sexmånadersdag efter operationen och det skulle innebära -30kg på vågen. Jättelöjligt, jag vet, men något slags mål måste man ju ha :)

Motionsmässigt, så går det upp och ner. Har försökt att hålla en jämn vardagsmotion med många promenader. Gå i trappor och rulltrappor osv. Försöker ligga på 10 000 steg varje dag. Oftast hamnar jag mellan 6000-10 000. Men ibland ligger stegräknaren på 15 000, så jag kan om jag vill ;)
Några träningspass har det inte hunnits med under sommaren. Nu i augusti kör gbp-gympan ignång på St:Görans. Jag har längtat till dessa pass. Men tyärr så ligger mitt schema så att jag inte kommer att kunna vara med på passen. Så nu står jag helt utan träning. Något som jag i nuläget inte kommer att ändra på. Vi har för krass ekonomi för att jag ska ha råd att köpa någon träning. Däremot så ska jag lägga lite mer manken till att verkligen göra mina steg varje dag och helst hinna med lite crosstrainer och gummiband. Det kan jag nämligen göra hemma. :)

1 kommentar: