fredag 25 oktober 2013

Raw lax med sockrigt ris, hur tänkte jag nu?

På spisen puttrar ett basmatiris med balamvinäger och socker.....eh. Jo. Det är sant. Jag har själv pytsar i både vinägern och strösockret. Kände mig sjukt piffig och experimentiell. Just nu luktar det bullbak från köket (?) och jag försöker lista ut hur jag ska ta mig ur den här konstiga middagskombon ikväll.

Det började med att maken kom hem med ett halvt kilo sesamfrön och en burk majjo igår och sa att "imorrn blir det något nytt och spännande. Visst vet du hur man rimmar lax".
eh, va? Nere på finIca hade de demat nån piffig gravad lax med wasabimajjo och det var tydigen gott att dö för. Lax har vi fyllt halva vår lilla frys med, så det vore ju rätt så gott till fredagsmiddagen. Men att grava den skulle ta TVÅ dygn. Dags att tänka om och "modifiera" idén lite. Jag är en sucker på wasabi. Och lax <3 wasabi. Så fram med lax ur frysen och ner till finIca o handla wasabi. I min hjärna började jag tänka lite på sushi, men både sushiris plus risvinäger skulle kosta mer än vad vårt magra matkonto tillåter nu (med tanke på att vi har en femkilossäck med basmatiris hemma). Så det får bli vanligt ris. Men vad ska vi göra med laxen istället för att grava den. Gick förbi demobordet TVÅ vändor  utan att demotanten syntes i sikte. Men så tredje gången gillt stod där en tant med hundra kilo lax och en wasabitub i högsta hugg. Yessss.
Så jag började köa där bland panschisarna för en liten gratis-snitt. Som gbpare kan man ju få en hel gratismiddag på några butiksprovningar.
Idag var det dock inte samma rätt som maken fick avnjuta igår, utan rätt och slätt rå lax, teryakisås och en klick wasabi. Modifieringen var helt solklar. Så bort till asienhyllan och ta en teryakisås och hem och  koka ris.
Nu blev det nog nästan lite föööör enkelt. Rå lax, färdig teryakisås och en klick wasabi. hm....måste ju sätta min personliga prägel på mästerverket. Och där nånstans började det gå snett tror jag. Om sushiris lagas av ett ris med risvinäger och socker, blir säkert ett basmatiris göttigt om man pytsar i lite balsamico och några skedar socker. Kändes som ett genidrag. Nu känns det väl inte lika clever. Socker i riset? plus söt teryakisås? Som bäddat för en dumpfredag.
Återkommer om det blev majs eller bajs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar