tisdag 29 januari 2013

EN semla istället för tjugo...

Inte ända fram till Påska i år....
Semlor, semlor, semlor. Ända sedan jag var liten har semlan varit en stor favorit. Med lös hemmagjord mandelmassa ska det vara. Och hetvägg, i en skål med varm mjölk är inte helt fel, det heller. Så för mig startar semelsäsången på annandagen och fortsätter fram till skärtorsdagen. Gärna med en fyra, fem semlor i veckan! Men så icke i år! 
Nej. Det skulle ju inte kunna bli någon viktminskning. Men EN semla kan jag ändå inte motstå. Och kanske är det så, att jag aldrig mer kommer att kunna äta dessa läckra bakverk. Och då får det väl vara så. Hellre äter jag inga fler i det här livet, än fortsätter vara tjock.....fast det blir lite motsägelsefullt. För idag gick jag ner till vårt lilla bageri här i kvarteret och införskaffade mig en av de godaste semlorna som finns. Perfekt fluffigt bröd med massor av kardemumma, lagom med grädde och full med lös, kornig mandelmassa. Jag kunde inte motstå. En sista gång.
Men den ska inte få förstöra min dag. Jag tänker inte ha dåligt samvete heller. Nej jag har njutit denna goda bulle och noga bokfört 350kcal i min Shape up app. Det blev ju inte världens mest näringsrika lunch. Men den ska ändå få plats inom ramen för mina 1350 tillåtna kilokalorier för idag. Jag vet. Inte alls någon bra idé att äta EN SEMLA istället för förmiddagens mellanmål och lunch. Men jag tillåter detta lilla gupp i vägen och fortsätter nu åter på den utstakade rutten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar