måndag 28 januari 2013

Hälsoappar

några favvoapppar...

Jag är ju helt beroende av min fina lilla ajfån och tänkte tipsa om några bra hälsoappar som jag har hittat. Några plockade jag hem igår, så de har jag ännu inte hunnit bekanta mig med så mycket ännu. Men jag tycker det är helt fantastiskt att man kan ha små program med sig var man än går och det gör vardagen både lättare och roligare :)

RunKeeper är en superbra app när man är ute och springer eller promenerar! Den visar hur långt man sprungit/gått, hur snabbt, hur många kalorier man bränt (det är väl ett värde de hämtar från nån databas, så det får man nog ta med en nypa salt), spellista och program man kan använda när man springer intervall. Ja det finns säkert ännu fler funktioner. SUPER!

Shape up! En app som hjälper en att gå ner i vikt. Du får en uträkning efter din längd, vikt och motionsnivå hur många kalorier du ska äta på en dag, för att gå ner i vikt i den takt du själv bestämmer. Sedan fyller du i  en matdagbok, allt du äter på en dag och appen räknar ut hur många kalorier du hunnit få i dig och hur många du har kvar. WOW säger jag bara. så smart! Dessutom får man en sida på nätet som man samlar sin data på. Man kan också samla sina före-och efterbilder, söka bland 400 000 livsmedel mm. Finns även som "guld"-abonnemang: en betalversion för tillgång till fler funktioner. Men gratisversionen är så pass bra och tillräcklig, så jag nöjer mig med den :) Måste prövas om ni inte gjort det ;)


Viktkoll är en app där man samlar sin viktdata. Man skriver upp längd och vikt och målvikt och sedan får man sitt BMI uträknat och kan varje vecka (eller hur ofta man vill) fylla i sin vikt för att föra lätt hålla kolla på vad man väger och hur vikten förändras.

Livsmedeldatabasen är en app med innehållsförteckning över tusentals livsmedel (hämtade från Livsmedelsverkets databas). Där står hur många kolhydrater, proteiner och fett ett livsmedel innehåller, men även mer detaljerat, så som fibrer, sockerarter, mineraler, vitaminer etc.

Näringsguide är en liknande livsmedelsdatabas som Livsmedelsdatabasen. Den tar bara upp kolhydrater, fett och proteiner, samt hur många kcal det är per 100gram. Men de är illustrerade med snygga cirkeldiagram och lättare att bläddra i registret. Vet ej vilken av apparna som har flest artiklar. Jag har bara testat gratisversionen, men det finns en betalversion för fler funktioner.

Har du tips på några bra hälsoappar? Dela gärna med dig :)

1 kommentar:

  1. Jag använder mig av viktkoll. Det är en app jag gillar =)

    SvaraRadera