måndag 28 januari 2013

Har jag sagt att mitt nya liv har börjat nu?

Äntligen blir det lite mer gröna saker i vår vardag!

Måndagar är favvodagar att knota ner på ica här i centrum och botanisera bland veckans varor. Ja, sån är jag. Älskar att shoppa i matbutiker. För jag älskar mat. Och inte bara för att jag är tjock, för tjock blev jag mest på snask och onyttigheter och inte på den mat vi lagar. Men jag älskar att handla mat och laga goda maträtter, när det finns bra och färska råvaror. Och på vårt lokala Ica är de duktiga på att hela tiden ha bra erbjudanden på både kött och grönsaker, så att man för det mesta kan laga riktigt bra mat utan att det kostar skjortan.
Men jag kan helt ärligt erkänna att även vi hamnar i korvochmakaronträsket lite nu och då. Eller rättare sagt består maten av mest snabba kolisar som pasta, potatis och ris och massor av kött därtill. Men som småbarnsfamilj lutar det oftast till att laga nått som går hem hos fyraåringen, såväl som hos maken. Nåja, maken älskar också god mat, men har knappast något över för grönsaker. Är det en killgrej förresten?? Verkar som de flesta killar rynkar på näsan när de hör orden grön och sak i samma mening. Suck.
Dock finns det grönsaker som går hem även hos maken. Och det är tillagade grönsaker. Han äter inte sallader och soppor. Men "riktiga" grönsaker som går att laga maträtter av, det gillar han. Han är ju från Indien och det indiska köket består ju till stoooor del av vegistariska rätter. Så linser, kikärter, bönor, rotfrukter och andra grönsaker i grytor, röror och på något sätt tillagade går hem alla gånger.

Och nu har jag verkligen tagit mig själv i kragen och klivit upp ur halvfabrikatsgropen och börjat köpa hem mer varor från den gröna delen av butiken.

Från och med förra veckan började jag med att dra ner på snabba kolhydrater, avstå snask, leva med abstinensen och motstå att småäta och dra ner på portionsstorlekarna. Det har i det stora hela gått riktigt bra :) Och två kilo gick jag ju också ner första veckan! Nu har jag ett mål att fortsätta så här fram till 11e februari, då det är dags att gå på soppdieten.

Idag var det bra pris på fisk och jag har länge gått och suktat efter fiskgryta. Vi är jättedåliga på att äta fisk, men det ska bli ändring nu! Så idag har jag suttit och googlat på räkfond och grytrecept och när jag hämtat hem sonen från dagis om en stund blir det te o laga räkfond och en gryta med lax, pangasius och saffran. Återkommer om det blir gott :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar