fredag 4 januari 2013

Julen 2012 Hej 2013

Så var jul och nyårsfirandena över och ett nytt år har dragit igång. Vi har haft otroligt lata och mysiga dagar med mycket familj och vänner omkring oss. Jag har lagat mat två gånger och dammsugit och tvättat kläder en gång sen 21a december (!) och maken och Storebror har varit långlediga, så det känns verkligen som om vi haft jullov hela familjen. Vi har nästan inte varit hemma alls. Julen firades av i ett snötungt Dalarna och mellandagarna spenderades hos familjen i Götet. Nyåret hos vänner i Stockholm och till sist damp vi ner i soffan i vardagsrummet och pustade ut väl hemma. Nu har vi gjort absolut ingenting de senaste två dagarna bara för att varva ner och hinna ha lite avkopplande ledighet innan det är dags för maken att börja jobba igen på måndag.

Det har varit semester från vågen också. Jag är annars en vägningsnarkoman (som så många andra tjockisar och jojo-bantare). Jag kan väga mig tre-fyra gånger om dagen när det är som mest intensivt. Annars ligger jag i alla fall i snitt på en gång om dagen. Men över jul och nyår har jag tänkt att jag FÖR EN ENDA GÅNG SKULL I LIVET ska strunta i vågen och min vikt och bara vara människa. Bara vara jag SOM JAG ÄR. Att inte tänka tvångsmässiga tankar om vikt i samband med mat är helt omöjligt. Men jag har tillåtit mig själv att äta det jag vill och hur mycket jag vill, utan att tänka på att det gör mig tjock.

Och det är nog enda gången i mitt vuxna liv som det kommer att ske. Jag har ALLTID tankarna på vikt och mat och ätande är ALLTID fyllt av skamliga tankar, tankar om att jag inte borde äta (överhuvudtaget), tabun och andra motstridiga känslor. Och efter operationen kommer jag ju att behöva tänka på vad och hur mycket jag äter i resten av mitt liv. Så jag gav helt enkelt mig själv ett brejk.
Vågen och vikten kommer att uppdateras med start nästa vecka. Då får vi se hur jag överlevt min wildandcrazy-vecka.

Jag vill ju gärna komma in i bättre vanor inför operationen så att flytet och tiden efter blir så smidig som möjligt. Det skulle ju inte vara helt fel att hinna med att starta viktminskningen redan innan också :)

Jag tänker så otroligt mycket på operationen som komma skall. Jag vet ju ännu inte operationsdatum och funderar fram och tillbaka om det kommer att ske NU i jan/feb eller om jag kommer att få gå och vänta hela våren. phu. Vill bara få det överstökat innan jag ska börja jobba igen. Skulle vara såååå skönt att redan vara tillbaks i lite rutiner vad gäller mat och träning. Tanken är att jag ska börja jobba i mars.
Nu är det definitivt läggdags i alla fall.
Ser sååå mycket fram emot den sextonde.

...eh ja, nyårslöfte? Brukar inte ge några sådana. Men jag har en önskan. En önskan om att få åter känna mig bekväm i min egen kropp och nöjd med mig själv. Hoppas att det här året för med sig detta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar