onsdag 9 januari 2013

Vägningsonsdag

En gång var jag så här tjock...jag hoppas att jag aldrig blir det igen...

Jaha, då ska vi se här....jul och nyår har passerat. Jag tog jullov från vågen och har verkligen låtit bli att hindra mig själv från att äta vissa saker eller njuta under lovet. Utan att gå helt wild and crazy så har jag ätit precis det jag har haft lust med och känt lite så där att "det här är sista gången". eller ENDA gången. För jag tänker JÄMT och PRECIS HELA TIDEN på VAD jag äter, HUR MYCKET, och ALLT ger skuldkänslor. Men inte den här julen. Jodå...jag har tänkt hela tiden, men jag har låtit bli att ha dåligt samvete. känt att JAG FÅR, för en enda gång skull, äta vad jag vill. Och med en snabbvägning på vågen innan jag drog på mig skorna och drog iväg på julfirande så hade jag en vikt på 109kg innan julen sparkade igång.

Nu idag, en vecka efter nyåret väger jag mig igen. Lovet är slut. Det är nu dags att koncentrera mig till att äta bättre. Jag vill börja ändra mina matvanor och mina portionsstorlekar redan nu, så att jag är mer redo inför livet efter gastric bypass när den väl kommer.

Jag vill: 

  • Röra mig mer (så mycket ryggen tillåter, vilket oftast resulterar i ingenting) men det är en önskan
  • Äta mer regelbundet (inte småäta mellan måltiderna)
  • Plocka bort snacks (jag kan mysa till lite extra VARJE kväll (livet e en fest) nu vill jag hålla det till helgen)
  • Äta mindre portioner (tillbaka till assietter, som vi brukar använda som middagstallrikar, men som växt i storlek den sista tiden).
  • Äta mindre kolhydrater (i allmänhet, mackor i synnerhet)
  • Absolut inte öka i vikt. För hoppningsvis ger den nya livsstilen att jag kan gå ner lite i vikt också. Vore verkligen en guldbonus. Men jag ska TRÄNA på att inte förvänta mig viktminskningsresultat hela tiden. 
Vikt idag: 110kg 
Samma som vid vägningsstarten 4e december. Jag gick ju ner två kilo i vikt under första veckan efter att jag vägningsstartade. Vad det berodde på kan jag inte fatta, för jag gjorde inget speciellt den veckan. Men Till veckan efter var jag på 109kg. Så Allt som allt har jag ökat ett kilo i vikt under jul och nyår, vilket jag är grymt stolt över. Det kunde lika gärna ha varit fyra eller fem! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar