måndag 21 januari 2013

Omställning av matvanorna

Bort med makorna och snasket fram med frukt och grönt!


Jag försöker med alla krafter jag har att ändra på mina urspårade matvanor och försöker att rätta in dem i rutiner som slutligen ska leda fram till mitt nya liv. Efter operationen kommer det att bli sex mål om dagen, en pyttemagsäck och ett försämrat matintag som tvingar mig att äta små mål, äta rätt och äta långsamt. Jag ska gå ner i vikt genom att äta rätt och börja träna och gastric bypass ska hjälpa (tvinga) mig att hålla mig till de nya rutinerna.

Mina matvanor hela mitt liv fram tills nu:
  • Pendlar mellan att gå på någon diet eller skita i allt, för "det spelar ingen roll". Har testat, GI, LCHF, Itrim, VLCD och Stenålders (hoppar på varenda trend :P) Hej jojo!
  • Småäter för att jag är uttråkad och för att jag STÄNDIGT har ett omättligt sötsug. 
  • Älskar snabba kolhydrater. Känner mig sockerberoende och kan leva på fika, mackor, choklad, pizza osv Kan äta hela dagarna av detta. 
  • Skam och skuldbelagt och det känns alltid som att jag har dåligt samvete över vad jag äter, eller att jag skäms över vad och hur mycket jag vill äta när jag är med andra. Äter gärna i min ensamhet, där jag kan "njuta" utan att ingen ser på. 
....och det här vill jag inte, orkar jag inte längre! Jag har i och för sig ALDRIG velat ha det så här. Men (och jag försöker inte hitta någon ursäkt, något att skylla på) jag känner mig verkligen som en slav under mitt sug efter att hela tiden vilja äta. Jag skulle vilja sitta och äta HELA tiden. Det är fruktansvärt jobbigt att då, när jag inte har något annat för mig som upptar min tid, gärna hamnar vid skafferitet eller kylen. 
MEN jag tror verkligen att jag kan klara av att bryta detta mönster och ändra mina rutiner till ett bättre och hälsosammare liv. Jag får en chans nu. Den ska jag ta!

Inför flytperioden och livet efter operationen vill jag redan nu ställa om mitt liv, så jag får nya vanor och försöker övervinna mitt fruktansvärda sötsug och småätande.

Mina matvanor nu och fram till flytperioden:
  • Äta sex gånger om dagen: tre huvudmål och två mellanmål
  • Minska på sötningsmedel (i te, kaffe, cola light)
  • Dricka mera vatten
  • Äta mindre snabba kolhydrater (undvika smörgåsar och vit pasta, ris, potatis, fikabröd, godis)
  • Noll tolerans på småätande
  • Äta små portioner (använda assietter och små skålar istället för vanliga tallrikar och äta med tesked/ barngaffel ^^)
Jag hoppas att de här tre veckorna innan jag börjar med VLCD kommer att få mig att äta mindre och oftare och sluta köpa hem snask! Däremot förbjuder jag mig ingenting! Jag kommer heller inte att hålla på och försöka hitta på substitut för kolhydrater i mina mål. Så det blir ingen strikt diet. Bara att äta vettigt och smart och försöka äta mer protein och grönsaker samt snabba kolhydrater och försöka undvika mackor. 

Jag har en impulskänsla att jag vill ätautavbarahelvete för att "passa på" innan operationen. När jag ser goda saker på caféer eller i matbutiken, så tänker jag att det är "sista gången i livet". Men jag kan ju inte se varje tugga som "sista måltiden" för då kommer jag (lätt) hinna gå upp tio kilo till innan operationen  :( NEJ! Jag vill gå ner så mycket som möjligt och verkligen vinna ett hälsosammare liv med den här operationen och då måste jag också ändra mina vanor och tankemönster. Och det kan jag ju lika gärna börja med nu! Öva nu. För sen är det blodigt allvar som gäller.

Hur gjorde du för att komma in i "de rätta rutinerna" för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar