måndag 21 januari 2013

Så hur går det med vanorna då??

Nu ställer jag klockan för att äta var tredje timme, och inget småätande får förekomma däremellan!

Ja, här har jag ju liksom nu befäst mina ambitioner svart på vitt i cyberrymden och jag brukar ha en siså där tjugofem sidvisningar om dagen, så nu går det ju inte an att fastna i soffan med en påse bullar och en latte om dagarna längre. Och jag är såååå glad och tacksam över att jag kan skriva av mig här! Så skönt att inte vara ensam. Även om jag inte får kommentarer så ofta, så bara vetskapen om att någon annan också läsar. Eller kommer att läsa i framtiden, gör att jag verkligen vill lyckas nu! Jag vill ju förstås det även för min egen skull, men det blir liksom lite lättare när man "står till svars" inför andra. Det är lättare att svika sig själv än andra ;)

Så är brukar mina dagar se ut (om jag inte bryr mig i vad jag stoppar i mig):

  • Sju: vaknar. Går upp. Gör frukost åt fyraåringen och välling åt bebben. Om maken är hemma blir det frukost till oss också med Chai (te med mycket mjölk och suketter), 1 smörgås med stekt ägg. Skorpor och digestive tills tekoppen är urdricken (två skorpor, tre digestive). Är maken inte hemma blir det kanske ingen frukost. Eller så gör jag två ostmackor och moffar i mig.
  • Halv tio: Espresso House i centrum. Dricker en latte på lättmjölk eller en dubbel macciato. Sitter två-tre timmar och pratar med mina tjejkompisar. Går sedan en sväng i centrum, handlar dagens mat och går hem.
  • Ett-tiden: Sötsuget är helt obeskrivligt. Har köpt något på ica att trycka i mig, typ en påse kanelgifflar, eller en chokladkaka (200g) eller något annat fikabröd eller liknande. Är jag hemma själv, köper jag iprincip ALLTID något fika att äta. Dricker cola light till. 
  • Två-Tre: är småsugen och rastlös. Kanske blev jag trött och mätt av fikat, men känner mig ändå otillfredställd. Vill ha något mer. Äter ofta någon smörgås också. Sen hämtar jag fyraåringen från dagis.
  • Halv sex: Lagar mat och småäter och provsmakar under tiden.
  • Sex: Maken är hemma och vi äter middag som jag lagat. Lagar alltid riktig mat. Ibland med grädde, alltid med tex potatis, ris, pasta och något med kött. Ibland har vi grönsaker, ibland inte. Äter en stoooor portion.
  • Mätt. Plockar undan maten. Äter lite av den innan den åker in i kylen. 
  • Nio dricker en kopp chai till och har skorpor och digestive igen, kanske något annat fika, men oftast inte.
Gissa om jag går upp i vikt!

Så här försöker jag få mina dagar att se ut från och med i fredags:
  • Sju: Vaknar. Gör frukost åt oss alla. Jag tar en skål filmjölk (halv banan, fem valnötter, några russin, två msk krossade linfrön, lättfil och kanel)
  • Halv tio: Espresso House (eller hemma hos någon av kompiarna) Espresso macciato (yttepyttemjölk). Lägger till en frukt som mellanmål
  • Tolv: Hemlagad lunch (fokus på grönsaker och protein, lite och långsamma kolhydrater)
  • Tre-Fyra: Mellanmål med Lilleman som kommit från dagis. Frukt eller kanske keso...har inte fundeat ut så mycket men något sådant. En kopp Chai. 
  • Sex: Middag när maken kommer från jobbet. (fokus på grönsaker och protein, lite och långsamma kolhydrater). 
  • Åtta: en kopp chai (frukt eller knäckemacka OM jag är hungrig). 
INGET småätande däremellan! Fikabröd är NO NO. På helgen blir det ju lite andra tider, men ska försöka hålla antal mål och att inte äta för sent på kvällen. Hellre ett mellanmål mindre. 

Kan ju meddela att det REDAN syns på vågen! Men officiell vägdag är just nu på onsdagar, så jag väntar och ser vad det ger för siffra då :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar