onsdag 20 mars 2013

Att få in de nya rutinerna

Jag fick en fråga av Jonas om det är svårt att få in de nya rutinerna. Tänkte att jag kan svara i ett inlägg, för det kan ju vara intressant för flera att veta. 
Mitt svar blir både ja och nej. Första veckan har ju helt ommöjligt att tro att det skulle funka med några rutiner, jag fick inte i mig ens hälften av vad jag skulle och mådde inte särskilt pigg och kry heller. 

Nu, när jag är inne på andra veckan efter operationen börjar jag ju må som mitt gamla vanliga jag igen. Nu gäller det att få rutin på måltiderna först och främst. Regelbundenhet är A och O.

När jag vaknar på morgonen så utgår jag ifrån vilket klockslag jag intar min frukost. Sen sätter jag klockan på ringning för resterande av dagens mål med två eller tre timmars mellanrum. Jag ska äta sju mål under en dag. I förra inlägget beskrev jag gårdagens matintag och tider, så där kan ni få en hum om hur mina dagar ser ut just nu. Det gäller att inte dra ut på frukosten på morgonen utan att faktiskt börja dagen med den, så att man kan planerar in resten av dagens mål, jämt fördelade. 

Sen har jag fortfarande lite jobbigt att svälja alla tabletter som man ska äta under en dag. Därför börjar jag dagen med att svälja ner min multivitamin och b-vitamin med ett halvt glas vatten, sen förbereder jag frukosten och intar den ca 20 minuter senare, när vattnet hunnit undan från magsäcken. 

Det gäller att komma ihåg att dricka vatten under dagen mellan måltiderna, eftersom det oftast inte får plats något vatten eller annan dryck under själva måltiden. Där slarvar jag en hel del, men har börjat med en vattenflaska som får följa med mig. Sen dricker jag en hel del vatten på natten när jag vaknar till (vaknar ganska ofta då jag har en liten bebis). Så jag försöker kompensera för det vatten jag inte hinner med på dagarna :P

En annan sak som jag fortfarande tycker är jättesvår är att äta låååååångsamt. Första veckan var det ju inga problem. Då åt jag kanske för långsamt istället. Ingenting gick i. Men den här veckan känner jag att de är svårare att komma ihåg att inte äta för snabbt och dra ut på måltiden. Men det är bara att öva, öva, öva.

Så det svåra ligger i att få till en regelbundenhet med måltider jämtfördelade över dagen och att äta måltiderna långsamt. 
Det lätta ligger i att om jag bara planerar in alla dagens mål under frukosten, så går resten av dagen som en dans. 

Och så kanske det viktigaste: Ha ALLTID en nödlösning när du inte är hemma! Jag har alltid färdiga LCD-shakes i väskan. När man är ute på stan, är det jätteviktigt att ändå hålla på rutinerna. En färdig shake att smutta på och problemet är löst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar