tisdag 19 mars 2013

Hur äter jag? Andra veckan efter gbp

Purévecka. En vecka efter gastric bypass

Igår såg mitt matintag ut så här:

Innan frukost: Startar med att svälja ner min mulitivitamin och b-vintamin med ett halvt glas vatten. Sen börjar jag förbereda familjens frukost. Det måste gå minst en kvart tjugo minuter innan jag kan äta efter ett tablettintag. Upptäcker att jag glömde bort Fragminsprutan (blodförtunnande) igår och tar den direkt. De sista fem får bli morgonsprutor istället för kvällssprutor.

8. 30 Frukost: Lagat en äggröra på 2/3 ägg (maken fick resten) med en gnutta lättmjölk och salt och peppar.
Lägger den på en knäckemacka, men inser att jag inte kommer att behöva mackan utan lämnar den och äter bara ägget. Mätt och nöjd (gudomligt gott).

Tjugo minuter senare dricker jag 1 dl tropisk juice (utan tillsatt socker förstås) med min krossade kalktablett i.

10.00 Mellis: 2 dl LCD Strawberry smoothie från Allevo (supergoood). Den ska göras på lättmjölk och är extra hög på protein.

12.30 Lunch: Är ute i centrum och handlar innan jag ska gå hem. Köper en Wasa Sandwich. Inte bästa lunchen direkt, men får gå som nödlösning. Äter en bar. Går jättebra. Äter den andra också efter en liten paus. Blir helt stoppmätt (ånger). Nu vet jag att en sån bar räcker (det är ju en knäckemacka).

14.30 Mellis: 2 dl LCD Strawberry smoothie från Allevo.

17.00 Middag. Har lagat två indiska maträtter som vi brukar göra. Det ena är en linsgryta som är väldigt mjuk och lättuggad i konsistensen och det andra är en rätt gjord på kokt potatis och blomkål. Också lättuggad och snäll mot magen. Häller upp 1 dl linser och ca 0,5 dl potatis/blomkål. Så fantastiskt gott att äta mat som SMAKAR efter dessa veckor på flyt. Försöker äta långsamt. Passar på att mata Lillebror däremellan för att själv slå ner på takten. Blir proppmätt även nu.

(19.00 Mellis. Ingenting. Fortfarande mätt efter middagen.)

(21 Mellis: En kopp te med mjölk 2 dl. Men har lite ont i magen. Dricker några klunkar men lämnar nästan allt.)

22.30 Mellis: Nu MÅSTE jag nog äta något. Tar 1 dl LCD Allevo med en krossad kalktablett. Har lite ont i magen, men tvingar i mig den där decilitern i alla fall. Idag blev det sex måltider, vilket gör mig nöjd. Målet är sju, men det är i alla fall någon slags regelbundenhet i det hela.

Lägger mig för att sova, men ligger och har ont i magen. Undrar om jag tog mig vatten över huvudet när jag åt mat till middag. Jag va jätteförsiktig och tuggade noga och långsamt. Men kanske var det något i maten som var svårsmält? Det är rätt mycket fibrer till exempel. Nåjar en massa konstiga tankar som att jag har haft sönder magsäcken med fel sorts mat osv. Har en lite brännande smärta i magtrakten. Det gör inte så ont att jag måste ta alvedon, men tillräckligt för att känna mig oroad. Ringa sjukvårdsupplysningen? Men vad kan dom göra? Åka till akuten? Nä, så ont har jag inte. Skulle bara bli sittandes där och vänta. Somnar vid tvåtiden. Känner av magen när jag vaknar lite då och då under natten.

Nu på morgonen mår jag prima igen. Fast lite rädd att jag ska få ont igen :P
Det känns ju inte så bra att ha MER ont än vad jag haft de senaste tre dagarna.
Ska fortsätta försöka hålla rutinerna för idag. Det blir till att sätta matklockan på ringning.



2 kommentarer:

  1. Det går ju lysande för dig med. Grattis!

    SvaraRadera
  2. Är det svårt att få in de nya rutinerna?

    Du är JÄTTEDUKTIG!

    SvaraRadera