lördag 16 mars 2013

Pillerthriller...

Fick ärva makens dosett. Perfekt storlek för mig att hålla koll på dagens dos...

Fick en fråga vilka mediciner jag ska ta nu som Gastric bypass opererad.

Tillfälliga mediciner efter operationen:

  • Fragmin injektion (blodproppsförebyggande) 1 spruta dagligen i tio dagar
  • Alvedon 665mg (smärtstillande) 2tabletter vid behov. Max tre gånger om dygnet
Livstidsmedicinering:

  • Behepan (B-vitamin) 1 tablett dagligen
  • Kalcipos -D (Kalk och D-vitamin) 2 tabletter dagligen
  • Duroferon (järn, endast för menstruerande kvinnor) 1 tablett dagligen
  • Apoteket kvinna (multivitamintablett) 1 tablett dagligen


...och hur har det gått då? 
Jo, jag tycker Fragminsprutorna är asjobbiga. På sjukhuset fick sköterskorna ge mig båda gångerna och hemma har jag testat en själv och så har maken gett mig en. Jag är inte spruträdd på något vis, eller rädd för blod. Men att sticka sig själv är lite overkill. Men ikväll tänker jag göra det själv! Egentligen gör de inte alls ont att sticka, däremot svider de efteråt. Känns som ett bi-stick typ.

Alvedon försöker jag hela tiden sluta med. Tänker hela tiden att NU är det nog sista dosen. Men så går det sex timmar och jag kapitulerar och tvingar i mig en ny hutt. Första två dygnen hemma har jag tagit dosen med sex timmars mellanrum, vilket egentligen ger fyra doser om dygnet istället för tre. Men det står att de går att ta med sex timmars mellanrum och efter sex timmar har det varit NÖDVÄNDIGT. Dock är de överdjävulskt att svälja ner två låååånga stora alvedontabletter med minimalt med vatten. Så sista dygnet har jag gått över till Alvedon Forte som bara är en (JÄTTE)tablett med 1g per dos. Nu har jag inte heller behövt ta lika ofta. Klarar mig på åtta timmars mellanrum. Jag har egentligen inte så ont i magen att jag måste ta smärtstillande, utan det är huvudvärken och värk i nacken som gör att jag inte pallar annars. Hoppas nu att det ger med sig under helgen.

Behepan är en yttepytte tablett. Lätt att svälja no problems.
Kalicipos är nog de största tabletter jag någonsin sett. Men krossar dom mellan lite plastfilm och rör ner de i frukosten och kvällsmålet. Va in på Apoteket idag och frågade om man kan göra så och det var inga problem. Skönt. Kommer väl att kunna svälja ner dem om några veckor men inte i nuläget.
Duroferon avvaktade jag med de första dagarna, för järntabletter kan ju göra en hård i magen. Ingen hit om man redan är förstoppad. Men nu kör jag på, så får jag se om de gör mig hård. Då får det bli katrinplommonjuice till mellanmål om dagarna ;)
Apoteket kvinna är också en STOR tablett som jag inte börjat ta ännu. Kört med makens "mitt val kvinna" istället, för de tabletterna är mindre och runda. Men Apoteket Kvinna verkar innehålla mer så jag ska gå över till dom redan imorgon. Dietisten sa att många multivitamintabletter skiljer ganska mycket åt. Därför fick jag bara välja på Apoteket Kvinna eller MaxMedica Kvinna.

Ja det va väl allt...typ 5 vitamintabletter om dagen och i nuläget även 4-6 alvedon och en spruta!

Jag har verkligen jättesvårt att svälja ner alla tabletter än så länge. Beror delvis på att jag är rädd för att ta för stora klunkar vatten och för att jag inbillar mig att tabletterna kommer att fastna och göra ont. Har aldrig haft problem förr, så det är väl delvis lite psykiskt. Men ju mer dagarna går, desto större mängd vatten vågar jag mig på och snart är det nog inga problem med tabletterna.

1 kommentar:

  1. Hej! Tungt med jättetabletterna, hoppas det går bättre med tiden. Kan dock rekommmendera en apotektsprodukt som heter Medcoat som gör att tabletterna blir lättare att svälja. Googla så ser du. /Stefan

    SvaraRadera