lördag 23 mars 2013

Proteinrikt och magert, eller hur ska man äta?

Hur tänker ni andra gbpare som är mitt uppe i era viktminskningsfaser? Hur väljer ni livsmedel? Jag har förstått att protein är A och O. Nu är magsäcken så liten att bara en bråkdel av allt man vill äta får plats. Då gäller det att prioritera protein och därefter långsamma kolhydrater. Men hur mycket "diet" ska man tänka? Eller ska man äta som vanligt fast i pyttesmå portioner? Och med vanligt menar jag då, just som lusten faller på.

Jag vill ju i alla fall få igång min viktminskning och tänker att både snabba kolhydrater eller fett kommer att ge för många kalorier. Därför tänker jag "magert och proteinrikt" så fort jag ska äta eller är ute och handlar. Nu har jag handlat hem lättkvarg, keso, ägg, rökt kalkon, lättmjölk, naturell lättyoghurt, knäckebröd samt bär för att klara frukostar, luncher och mellanmål utan att börja äta mackor. Mackor är annars min stora akilleshäl, men jag hoppas jag kan hålla mig undan mjukt bröd i största möjliga utsträckning nu efter operationen.

Jag tar tacksamt emot tips på snabba, enkla mellanmål och frukost som är proteinrikt, magert och gott :)
Tänkte själv att jag ska börja dela med mig av mina egna "recept" som funkar för mig.

4 kommentarer:

  1. Jag tänker som du: magert och proteinrikt när jag handlar och när jag planerar mina mellanmål MEN den stora skillnaden är att jag inte nojar kring mat ens en bråkdel så mycket längre, jämfört med innan op (den 5:e november).
    Mina mellanmålstips:
    knäcke med avocado + makrill i tomatsås
    liten skål keso + banan
    knäcke med keso + kaviar
    knäcke med en röra av hackat kokt ägg+ tonfisk + hackad purjo
    liten skål kvarg smaksatt med sockerfri körsbärssaft eller lättsockrad äpplemos.

    SvaraRadera
  2. å tack för tipsen! Nä, jag kommer väl också att kunna lugna ner mig när jag får maten att funka lite bättre och ser att vikten går ner :P

    SvaraRadera
  3. jag åt precis som vanligt men jag var noga med mycket protein vilket jag prioriterade vid varje mål, och mindre givetvis. i början åt jag efter klockan, varannan timme, och magen lärde sig så småningom att bli hungrig ungefär då när det var dags.

    på min blogg finns massa tips på mellanmål och frukostar :) kika via sökfunktionen i menyn.

    SvaraRadera
  4. Det låter som mig då. Å så bra med tips. ska spana in din blogg :)

    SvaraRadera