fredag 5 april 2013

Tips på pannkaka


Pannkakan har ju ett oförtjänt dåligt rykte! Degig, kalorier, inga fibrer, mycket fett, mycket socker i tillbehören osv. Men det betyder ju inte att man måste svänga ihop dem efter konstens alla onyttiga regler. Visst är det galet gott med en frasig pannkaka på siktat vetemjöl, frasigt stekt i riktigt smör, med en klick grädde och hallonsylt på. Eller glass. gaaaaah.

Men jag gjorde pannkakor till min son igår och då tänkte. Näru. Det blir inga skämspannkakor här inte.

Recept:
Ta den vanliga pannkakssmeten, men byt ut mjölk mot lättmjölk och tillsätt en klick lättkvarg (hej protein). Byt helt ut vetemjölet mot grahamsmjöl som är ett fullkornsmjöl (hej fibrer) och lägg till två extra ägg (hej protein). Inget smör alls. Lite rapsolja i själva smeten och sen stekte jag i en teflonpanna som inte kräver fett. Annars välj olja istället för smör.


Tillbehör a la gbp:
Åt en halv pannkaka till lunch idag och tog en halv dl keso naturell och en halv skivad banan till. (orkade dock inte hela).

SMASKENS!

4 kommentarer:

  1. Fan vad gott! Tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst! Pannkakan har oförtjänt dåligt rykte tycker jag! Tog en kvarts pannkaka med keso och banan till mellis efter träningen idag. Kändes nästan helt perfekt ;)

      Radera
  2. Bra där då jag måste tänka på att laga mat till mig och min son samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är samma här! Tänker på att laga mat som funkar för hela familjen. Barnen mår ju också bra av lite nyttigare mat ;) Kramar

      Radera