lördag 20 april 2013

Zuccinipasta



Färsk strimlad Zuccini. Jag delade zuccinin i två delar på längden och tog bort
det mesta av kärnhuset med en sked. Därefter strimlade jag den med en potatiskskalare.


Zuccinitagliatelle med köttfärssås och riven parmesan till middag
Så nu har jag också gjort det. Så kallad zuccinipasta, för att hitta ett GI-snålt alternativ till den vanliga pastan. Jag älskar zuccini och har fått tips om att strimla och koka den istället för pasta. När de nu hade 2 för 10 på Ica så var det helt givet vad som skulle stå på middagsbordet i går kväll. Gjorde en mustig och god köttfärssås och Spaghetini till resten av familjen. Och så Zuccinipasta till mig själv (och som grönsak till maken). 

OK, det smakar inte pasta. Så tänk inte att ni ska få en pasta som smakar som vanlig pasta med utan kolisar. Men det funkar som ett supergott tillbehör till köttfärsen. Det är fortfarande zuccini. Men mycket gott och jag saknade inte pastan ett dugg.

Gör så här:
Dela en Zuccini på längden och gröp ur kärnhuset. Strimla den med t.ex. en potatisskalare till tunna långa remsor. 

Hetta upp lite olivolja i en panna och lägg i zucciniremsorna. Fräs i ca 1 min tillsammans med en pressad vitlök och lite pinjenötter (valfritt). Krydda med salt och svartpeppar. 

Istället för att steka zuccinin kan man även koka den i saltat vatten i ca 1 minut. Men jag ville så gärna ha den med lite vitlök så jag fräste på min istället. Blev superbra :)

Och så lite jämförande i alla fall ;)
100 g Zuccini/Squash: 17Kcal / 1.2 g protein, 2.2 g kolhydrater, 0.1 g fett, resten typ vatten.
100 g Pasta (kokt): 139Kcal/ 4.6 g protein, 27 g kolhydrater, 0,6 g fett, resten vatten. (källa: appen Livsmedelsdatabasen).

1 kommentar: