lördag 20 juli 2013

Fyra månader som GBP-opererad!

12e mars. När jag fick datumet för min gastric bypass, kändes den avlägsen. Sen började flytet 12 februari. Skulle flyta en månad. jääääävligt lång tid när man bara får leva på dessa shakes. Huga. Men det gick. Bättre än jag vågat hoppas. Och så var operationsdagen där till slut. Och över lika snabbt som den kom.
Första veckan efter open mådde jag inte så kaxigt. Ville helst dö lite grann. Fick inte i mig varken mat (soppor) eller vatten. Knappt ynka sju-åtta deciliter på ett helt dygn. Ja och alla tabletter förstås. hundra piller stora som skokartonger att svälja ner, kändes det som. Men efter en vecka började magen må bra och det gick bättre och bättre att hålla regelbundna måltider och för varje dag som gick testade jag fler och fler "vanliga" maträtter och lämnade flytperioden bakom mig. Ett avslutat kapitel. Förhoppningsvis för gott. Jag kunde sluta med de smärtstillande tabletterna och efter att ha fått in vanan att varje dag ta vitaminer, så känns de inte så många heller. I början portionerade jag noga alla piller i en dosett för hela veckan. Men nu står burkarna i ett köksskåp. En multivitamin, en b-vitamin och två kalktabletter. Järntablett behöver jag bara ta vid mens. Men jag har lagt till en kromtablett också, för att hålla sötsuget borta.

Och nu har det plötsligt gått FYRA MÅNADER sedan operationen! Wow...tiden går och snart är det dags för ett "halvårsjubileum".
Så hur ser livet ut nu då, fyra månader efter op? Vad fungerar för mig och vad får jag kämpa med?

Dricka
Något som varit jättejobbigt efter gbp är att det inte går att dricka vatten. I början var det verkligen yttepytte små sippar av vatten och hade jag ätit fick jag vänta nån halvtimme innan jag kunde få ner vatten eller annan dricka. Kolsyrat går inte alls. Samtidigt som jag sväljer vill hela min kropp raaaaapa upp all kolsyra, så jag måste nästan smygrapa samtidigt som jag dricker. Väldigt wierd och väldigt jobbigt. Ändå är jag ju så gaaalen i pepsi max att jag har övat mig. varje dag. Nu klarar jag att dricka. Långsamt. Så fort jag försöker klunka i mig lite större klunkar, så kommer raptvånget igång.
Vatten går också bättre och bättre. I början körde jag mycket vattenflaska, vilket på något konstigt vis går bättre att dricka ur än ett vanligt glas. Men idag, fyra månader efter op, kan jag dricka ett halvt glas vatten i taget. Nu är det inte längre jobbigt att svälja ner tabletterna. Men jag måste fortfarande vara ganska försiktig. Dricker jag för snabbt, så knyter det sig i magen. Men det gör mig ingenting. Jag vill ju dricka långsamt. Jag kan nog få i mig ett helt glas vatten också. Kanske inte i ett svep (absolut inte), men genom att klunka lagom stora klunkar. Dock undviker jag det, eftersom jag tänker mig att min magsäck är pytteliten och jag vill inte tänja ut den. Så jag håller mig till ett halvt glas dricka. Och sen dricka efter nån halvtimme igen :)

Mat
Jag kan äta allt. Men vissa saker får jag nöja mig med en liten smakbit. Allt ätbart delas in i två kategorier. Sött och Osött. Av det söta kan jag bara äta väldigt lite. Fikabröd, desserter och glass. Där kan jag ta en tredjedel- en halv portion. Godis och choklad. En eller kanske två bitar. Annars dumpar jag.
Vad gäller osött så klarar jag allt. Smörgåsar, pasta, ris, kött, grönsaker, feta saker, mejerisaker osv. Allt går bra. Men jag försöker att äta mest av magra proteinrika saker och bara lite av bröd och snabba kolhydrater. Storleksmässigt så äter jag 1.5-3 dl per måltid. Lite beroende på vad det är och hur sugen jag är. För det mesta ligger mina matportioner på ca 2 dl.

Dumpning
Jag dumpar inte jättelätt. Jag klarar att äta saker som är ganska feta, som t.ex. pizza och jag klarar söta saker som t.ex. glass, men jag måste lyssna på kroppen och vara noga med att inte äta för mycket. Ibland går jag över gränsen och det straffar sig med en dumpning. Oftast blir jag illamående och ibland får jag också en sömnattack. Blir så trött att jag nästan inte klarar att hålla mig vaken. Dumpningen varar ca 15-20 minuter innan den ebbar ut. Ibland kan jag känna att jag börjar dumpa med illamående. Om jag då går upp och rör på mig så känns det som om det ger med sig lättare. Kanske för att jag distraherar mig själv. Någon enstaka gång har jag fått en svårare dumpning. Då får jag ett häftigt illamående, som vid magsjuka och klarar inte hålla mig upprätt. Får också lätt hjärtklappning och känner mig allmänt dålig. Då är det bara sängen som gäller. En sådan dumpning varar också lite längre. Huga!
Det är jättesvårt att säga vad jag dumpar på. Ibland går det hur bra som helst att äta en hel kanelbulle, ibland dumpar jag på två tuggor. Så det gäller att vara försiktig och inte korsa gränsen i onödan.

Träning
Ja det är mitt svarta hål! Tränar ingenting just nu. Har hela våren gått på gbp-gympa 1 gång i veckan på St Görans. Men nu är det sommaruppehåll. Försöker få till promenader och gymträning, men har varit hostig och förkyld senaste veckan och allmänt hängig, så då har träningen lega på noll. Men jag peppar hela tiden mig själv till att komma igång och röra på mig. :P

Självbild
Ja. Jag tycker så mycket mer om att se mig själv i spegeln. Och jag känner mig mer avslappnad och glad när jag är ute på stan. Jag är långt ifrån nöjd. Men inte heller direkt missnöjd. Jag har nått acceptens. Jag accepterar att det är så här jag ser ut :) Och jag är så glad över att kunna se mig själv i spegeln och bli överraskad över att jag ser smalare ut än vad jag förväntade mig! Men sen kan jag fortfarande bli så där deppig över att magen väller över eller allt det långa armfladdret. Men då måste jag påminna mig själv om att jag fortfarande bara är i början av min förvandling. Det finns ännu en stor del kvar att göra :)

Vikt: Ja, exakt på fyramånadersdagen nådde jag 87 kg på vågen. Jag har gått ner på pricken 25 kg! Jag är mycket nöjd och väldigt väldigt glad över detta :D Ett tag trodde jag aldrig att jag skulle nå så här långt! Men detta är viktmässigt bara halvvägs. Nu vill jag gå ner 25 kg till. Och jag inser ju att jag har gått ner de 25 lätta kilona. Nu återstår 25 SVÅRA! Så det gäller att inte ge upp nu.

Nästa delmål är att jag ska gå ner fem till tills Sexmånadersdagen. Två månader dit. Fem kilo. -30 totalt. Skulle sitta fint. :)

Mått
Ja även på måttbandet syns det faktiskt att jag har minskat i vikt. trots att tjockismagen still going strong och jag mest känner mig som ett hängbukssvin i omklädningshytten, så har jag faktiskt minskat en hel del

Hjärnan
Om jag fattat att jag gått ner i vikt? Jadå, det gör jag. det märks på kläderna och på orken. Men jag känner mig fortfarande tjock. Jag ÄR tjock. Fortfarande. Inte lika tjock som i januari, men ändå storlek medium/large. Och det jag ser i spegeln är en stor mage.
Sen gäller det ju att fatta att bara en pytteportion får plats i magen och att socker och godis hör till det förflutna. Det är svårt. Jag äter lite för mycket var och varannan dag. Och en och annan sötsak som landar i ett illamående :P Men jag tror jag håller på att hitta min nya livsstil. Det tar tid. Men jag vill ju det här så gärna!
En sak är fantastiskt bra: Jag kan gå ut och handla och komma tillbaka med grönsaker, kött och mjölk och inget godis. Ja förr var jag så svag för att impulshandla godis. Det slank i princip alltid hem något snask i matkassen. Eller så gick jag helt sonika för att handla snacks. Men det händer inte längre och det är inget jag kämpar med, utan där har jag helt enkelt inget behov längre. Sååååå glad för det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar