söndag 7 juli 2013

I handväskan hos en gpbare

Min fina handväska som jag fick i trettiårspresent av maken <3

Vad har ni i era väskor om dagarna? Vad kan ni inte gå hemifrån utan?

För mig som är gastricbypass-opererad så finns det några måsten: Ett mellis och en vattenflaska.
Visst kan man få tag i ett mellis lite överallt, men jag väljer att alltid ha en LCD-bar, Wasa sandwich eller en frukt i väskan. Då finns det inga ursäkter eller risk för onyttiga fallgropar. Vattenflaskan har jag också alltid med. Är helt beroende av att kunna smutta lite på den vart jag än går :P

I mitt jobb är jag ofta borta över natten och då har jag alltid flera matlådor med dagens och morgondagens måltider med mig. Som mellis har jag oftast frukter och Nutrilettpulver och en shaker. De klarar sig i väskan utan att behöva kylas och går snabbt att få i sig, så man inte kan klaga på att man inte hunnit äta på hela dan. ;)
Jag har också ett gummiband som jag kan göra styrkeövningar med när jag inte hinner med någon annan träning under dagen. Jag har också några appar på telefonen med bra core-övningar som man kan köra på hotellrummet innan läggdags. no more excuses ;)

Sen har jag förstås också alla vanliga saker som nycklar, plånbok, läppstift, tamponger osv. Och så är jag ju mamma också, så är Lillebror med så finns det också blöjor, våtservetter, extra ombyte och nappar :P

2 kommentarer:

  1. Trevlig och informativ blogg du har. Kanske en dum fråga men "kan" man äta en Modifast eller Nutrilett som en måltid om maten på tex inte är lämplig? Jag är inte opad men funderar på det!
    Hälsningar Mamma Mia

    SvaraRadera
  2. Hej och tack :)
    Jag är inte helt med på hur du menar. Undrar du om man kan äta en nutrilett istället för middag efter att man är opad? Ja, skulle mitt svar bli. Du kan byta ut vilket mål du vill under en dag mot nutrilett. Om du känner att du tex inte är hemma och inte vet hur du ska hinna äta/eller vad du kan tåla att äta, så kan du absolut ta en nutrilett. Kanske vända på måltiderna för den dagen och ta en mellis/nutrilett istället för middag och sen äta ett bättre mellis/middag till kvällsmål :)
    däremot ska man inte BEHÖVA äta en nutrillet efter operationen. De funkar jättebra som mellis (OM MAN VILL). dock kan jag äta det mesta och känner mig aldrig begränsad pga gbp när jag är ute.
    fråga mer om det inte blev rätt svar eller om det är något du undrar över :)
    /Kardemumma

    SvaraRadera