torsdag 4 juli 2013

Vem är Kardemumma?


Ja nu har jag bloggat här i lite drygt ett halvår och funderingarna går fram och tillbaka huruvida jag ska fortsätta vara anonym eller inte. Ibland känns det ju som om det kvittar. Eller som att jag faktiskt skulle vilja berätta vem jag är. Men så känner jag efter och kommer ändå fram till att jag inte vill berätta för alla i min omgivning ännu. Så jag förblir Kardemumma.

Men jag kan ju berätta lite om mig själv ändå :)
Jag är 31 år fyllda och fortfarande galet kär i min man som jag träffade för sju år sedan. Vi träffades på nätet och allt gick väldigt snabbt. Efter några månader bodde jag mer eller mindre hos honom och efter ett halvår väntade vi vårt första barn. Idag är vår första grabb redan fyllda fem år och Storebror. Lillebror har just fyllt ett. Så min lediga tid spenderas mestadels med familjen förstås. Det är lekparker och annat bus om dagarna.
Jag är en riktig pysselmamma och när jag får lite egentid över pysslar och målar jag gärna. Tycker att det är kul att fotografera och har en Nikon 5100, men måste ändå erkänna att det för det mesta blir iphone 5 som rycks fram när bilder på barnen ska tas. Mina pyssellådor är fulla av scrapbooking-matrial och jag älskar att fixa i ordning barnens fotoalbum. Men det finns nästan aldrig tid för sådant. För om sanningen ska fram så blir det alltsom oftast tv-soffan om kvällarna när barnen somnat. Jag och maken ser ofta film, fast det brukar bli en halva åt gången. Tills någon av oss somnar ;)
Jag är tokförtjust i att baka och laga mat, men bara när jag har bra råvaror och gott om tid. Bakar gör jag nästan aldrig av den anledningen att jag inte kan låta bli att smaska i mig bakverken när de är klara. Inte något som min mage tycker om. Men om vi ska ha gäster eller kalas kan jag planera och baka veckor i förväg, för att det är så roligt. Samma gäller matlagning som jag ändå ägnar ganska mycket tid till, då mat ändå är något vi alla behöver varje dag.

Innan jag började på mitt nuvarande jobb, var jag en riktigt studentnörd som helst hade pluggat resten av livet om jag fått välja (obs, innan jag fick familj och barn och en riktig lön på kontot). Humanistiska ämnen är min paroll och jag hade gärna grävt ner mig i sydasiens religionshistoria eller gammaltestamentlig mellanösternhistoria. Förr läste jag mycket religionsvetenskapliga och historiska böcker och älskade att läsa. På den skönlitterära listan över lästa böcker trängs klassiska verk, med diktsamlingar, faktaböcker och en och annan tantsnuskroman. Idag läser jag i princip ingenting. Det finns ingen tid. Och har jag några minuter över så är det snarare WF eller FB på Iphone som tar min uppmärksamhet. Jag drömmer om att samla ett gäng kompisar och ha bokklubb/bokcirkel och träffas en gång i månaden och diskutera böcker, men det får nog bli om några år när barnen blivit lite större. Jag har så många intressen att jag faktiskt lagt några på hylla för framtiden. Dit hör också att skaffa hund (när jag blir pensionär) och att resa jorden runt med maken.

Ja det där va i alla fall lite om mig som person. Tänkte inte berätta vad jag jobbar med, för det är där som jag valt att inte berätta om min gbp. Men jag går ändå i tankarna att byta jobb. Kanske blir det skolbänken till hösten igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar