tisdag 2 juli 2013

Meningen med bloggen


Jag älskar sådana här underbara lövtak och att vandra genom en allé med stora maffiga lövträd.
Nu blir det ut i sommarsolen och grönskan och en härlig power walk...

Den här bloggen startade jag när jag väl bestämde mig för att göra min gastric bypass- operation. Jag hade så många tankar och känslor som snurrade runt i mitt huvud dag som natt. Jag var helt besatt av gbp och gjorde inget annat på mina ledig stunder än försökte hitta svar på mina frågor och läsa andras gbp-bloggar, för att få ta del av andras erfarenheter. Och så startade jag min egen blogg, för att tömma huvudet på alla känslor och försöka reda ut mina trassliga tankar. Men också för att jag i min tur kan ge tröst och inspiration till andra som kommer att befinna sig i samma situation inför en eventuell gbp. 
Bloggen har verkligen varit min tröst och min dagbok, men också ett sätt att klara den jobbiga flytperioden av VLCD-fasta (läs svält), när man tror att man ska bli tokig och när man bara vill skita i alltihopa. Då behövde jag bloggen och alla läsare. För inte vill man misslyckas, när man vet att ens resultat finns skrivet i cyberrymden för all framtid. 
Nu är det snart fyra månader sedan min operation genomfördes och jag känner mig så nöjd och glad över mitt beslut och över resultatet. Så här bra har jag nog aldrig mått fysiskt och äntligen börjar jag återfå orken och kraften att vilja leva ett aktivt liv. 
Men än är det långt kvar innan jag når målet. En gastric bypass är ingen quick fix. Det är ingen genväg som låter en lägga sig på latsidan och låta operationen sköta jobbet. Ja kanske kan det funka för en del...till en början. Men en gastric bypass innebär en chans att lägga om hela livsstilen och för att man ska lyckas med en bestående viktminskning och kunna behålla den livet ut, så krävs det att man inför en hälsosam och korrekt kosthållning och regelbunden motion i sitt liv. 
Och ännu är jag bara i startfasen. En fas där jag befinner mig i ständig viktminskning, men där jag forfarande måste lära mig hur jag ska äta och där jag långsamt blir starkare och får en bättre kondition till att kunna träna mer. Och just träningen och att få in den som en naturlig del av min vardag har varit svårt just nu. 
Bloggen har som sagt varit min eldvakt och min dagbok genom den första perioden av mitt nya gbp-liv. Det har blivit glesare med inlägg på senaste tid och det beror helt enkelt på att min nya lilla mage blir mer och mer vardag för mig. Men jag är inte på långa vägar beredd att ge upp bloggen. Och jag kikar in varje dag nyfiken på hur många som besöker sidan och om jag fått några nya kommentarer. Och en tvåhundra besökare om dagen får den här bloggen, vilket inte är så pjåkigt. Kommentera gärna och vill ni inte missa mina inlägg så går jag att hitta på bloglovin (sök på gastricbypassme så kommer den upp). Eller prenumerera på inläggen via mail genom att klicka på "Få mina inlägg som ett brev på posten" här till höger i menyn. ;)

1 kommentar:

  1. Jag följer dej du skriver mycket bra på din resa till ett smalare liv. Håller alla tummar för dej att du klarar det och det kommer du att göra.

    SvaraRadera