söndag 20 oktober 2013

Favorit- Wooken med kyckling och couscous

Kycklingwook med couscous och grönsaker


Igår lagade jag en av våra favoriträtter här i hemmet. Jag vill ju slå ett slag för enkla goda rätter som tar lite tid och lite disk :D

Den här rätten har allt. Nyttig, inga snabba kolhydrater, snabblagad och minimal disk (hejaheja).

Fyra (vanliga) portioner (typ 10-16 gbp-portioner. haha)

2-4 kycklingfiléer (beroende på hur mycket protein man vill ha i rätten)
1 påse wook-grönsaker (sån där fryst av valfri sort)
3 dl couscous fullkorn
curry-krydda gul (bäst är icas mango-kurry, men går lika bra med vanlig)
salt, peppar

yoghurt
ketchup

Börja med att koka upp vatten till couscous. Lägg 2.5 dl hett vatten i en bunke eller skål. Häll i några droppar olja. Lägg i couscous. På med ett lock och låt det stå och dra medan du lagar ihop de andra ingredienserna. Rör om en eller två gånger (ibland behövs det lite mer vatten).
Dela kycklingen i strimlor eller bitar och stek i lite olja. Krydda med salt, peppar och curry. När kycklingen börjar bli klar. Lägg i wokgrönsakerna och stek dem några minuter. Salta och krydda med lite mer curry (smaka av så att det blir en lagom styrka).
När kyckling och görnsaker är klara är det bara att vända ner couscousen och blanda allt. 
FÄRDIGT!

Till det brukar jag göra en sås på yoghurt och ketchup. Det blir typ en rodde island. Det är inte en favoritsås hos mig, men till just den här wooken är den helt awsome!

Vi kör alltid couscous fullkorn, för lite långsammare kolisar. Går även att göra med bulgur om man gillar det bättre. Vill man kan man ju ta färska görnsaker istället för en sån där fryspåse. Färsk lök, strimlad paprika, morrötter, broccoli. Ja det blir ju gott med sina egna favoriter. Men vill man ha minimalt med jobb, så kör man med färdig wook-blandning ;)
Vi brukar bara göra på typ två eller tre kycklingfiléer, men det är ju bara att ha i mer kyckling om man vill ha mer protein per portion så att säga.

Även våran femåring gillar detta. Dock är han kinkig med wokgrönsakerna. Jag brukar ta ur lite kyckling till honom innan jag slänger i grönsakerna. Sen blandar jag med lite couscous och bara såna grönsaker som han gillar (majs, ärtor, morötter).

Så låt billiga och enkla veckan börja redan idag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar