måndag 14 oktober 2013

Laxpanna- alltiettgryta

Idag tittade jag djupt i kylskåpet. Man tager vad man haver...



Hör ni också till den kategorin som "älskar att laga mat" men aldrig känner ork och inspiration till att leka Mannerström i köket halva dagarna? Jag har ett stort intresse för mat och matupplevelser, men aldrig tiden eller pengarna. Istället är vi en småbarnsfamilj där barnen föredrar falukorv och Mamma Scan (och äter jättebra näringsrik och balanserad kost på dagiset) och matlagningen helst ska vara snabb och inte lämna en massa disk efter sig och baserar sig på veckans kampanjvaror på ICA där vi bor.

Därför slår jag ett slag för allt-i-ett-grytor! 
När man lagar all mat på en gång i samma panna. Tidseffektivt, lite disk och oftast väldigt gott.

Idag tänkte jag tipsa om en laxrätt som vi gör ibland. 
Egentligen är det en resträtt som är bra att göra om man har rester på gårdagens lax och potatis i kylen. Men jag lagar den också från grunden av färsk lax. Man kan ta vilken lax som helst. Jag har dock aldrig testat med gravad eller kallrökt. Har jag inte kokt potatis så kokar jag först potatisen i samma panna som jag sen ska laga hela rätten i. Behöver jag bara sjölja ur den emellan :) Jag använder mig av en wok-panna med lite tjockare botten (mer som en traktörpanna), som är galet bra. Den har höga kanter vilket gör att man kan koka saker i den, samtidigt en stor stekyta i botten.

Laxpanna. går säkerligen att göra i ungen också...


Fyra (vanliga) portioner

370g lax (färsk, fryst, varmrökt, ugnsbakad, grillad)
500g kokt potatis
1/2- 1 gul lök (beroende på hur mycket lök man vill ha)
6 ägg
2 dl matlagningsgrädde (eller grädde/kaffegrädde/mjölk, beroende på vilken fetthalt man vill ha)
1 dl mjölk
Finhackad dill
Citron
salt
grovmalen svartpeppar

Skiva den kokta potatisen i halvcentimetertjocka skivor
Strimla gul lök i tunna strimlor.
Stek löken mjuk i lite smör/olja (jag kör smör&raps, som jag tycker är idealisk till det mesta)
Lägg i laxen och stek någon minut (om det är en färdig lax och lite längre om det är rå lax). Laxen får gärna vara i lite mindre bitar, då kommer den att smaksätta hela pannan på ett bra sätt.
Lägg i potatisskivorna och stek så de blir varma.
Vispa ihop ägg, grädde, mjölk dill, salt och peppar och en skvätt citronsaft och häll äggstanningen i pannan.
Låt puttra på svag värme tills äggstanningen stannat (blivit fast konsistens) (ca 25- 30 min på svag värme). Jag brukar köra ner stekspade i den mot slutet så att ytan, som oftast inte stelnat, rinner ner mot botten och på så vis blir fast lite snabbare.
Dekorera med dill och citronskivor och hugg in.

Det är också jättegott att blanda i en del grönsaker, som tex sockerärter, strimlad paprika, tomatskivor, broccolibuketter, vårlök, ja det är bara fantasin som sätter gränser. Det går också att byta ut en del av potatisen mot rotselleri, palsternacka eller annan rotfrukt för ett lägre GI.

Detta är en god rätt med mycket protein (lax+ägg+grädde/mjölk), lite kolhydrater (kokt kall potatis/rotfrukter) och man kan själv reglera önskad fettmängd (grädde eller mjölk, smör eller olja att steka i osv).

Bon apetit!

Note to my self: Lär dig äta långsamt! Två alltförstora tuggor otuggat rakt ner i tarmen. AJ AJ AJ! Magknip from hell och vila på maten. Men j-ligt gott blev det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar