tisdag 28 januari 2014

GBP FTW!- ingenting att vara rädd för! Bara man vet vad det innebär….


Vet ni vad? Jag fick en fråga från en god vän för några veckor sedan vad jag tyckte var för- och nackdelar med GBP. Jag tycker att det är ett bra ämne för ett blogginlägg, då jag tror att väldigt många undrar över just detta.

Först vill jag poängtera att varje en gastric bypass-opererad man eller kvinna har sin egen historia att berätta och ingen är den andra lik. Vi har olika bakgrundsproblematik och historik med viktrelaterade besvär. Vi har olika fysiska och genetiska förutsättningar. Och dessutom så lever och handlar vi individuellt och helt på olika sätt efter operationen.

Det här är bara min erfarenhet och min syn på just min gbp-operation. 

Först när jag ville svara min kompis på frågan, så tänkte jag att jag ville vara så ärlig som möjligt med svaret. Och det vill jag vara även för er. Vad har varit jobbigt? Och vad jag tycker är det bästa med operationen och livet som gbpare.

Förutsättningarna för mig. Hur mitt liv såg ut INNAN operationen är ju hela grundorsaken till att jag valde att göra en gbp. Jag levde osunt och ohälsosamt. Det ville jag ändra på. Jag har varit överviktig sedan tonåren. Och ofta har jag legat ganska länge på en vikt och sedan trappat upp något tiotal kg och sedan legat stilla igen. osv. Alltid på diet. Eller mellan dieter, för att man behövde en paus. Alltid upp och ner på vågen. Aldrig några i längden hållbara resultat.
Bästa viktnedframgången fick jag genom itrim och VLCD för tre år sedan. Men efter den framgången kom en kraftig viktuppgång, en graviditet och till slut vägde jag 112kg. Och till slut kom jag fram till att det var en gastric bypass jag ville göra. Ge det ett försök.
Den stora övervikten (BMI på 43) hade lett till ett stillasittande och orkeslöst liv, med värk i rygg och fötter. Jag var livrädd för att dra på mig diabetes, hjärta-och kärlsjukdomar och andra viktrelaterade problem. Dessutom var jag alltid besviken på mig själv. Att jag inte lyckades bättre. Att jag inte kunde trivas med mig själv och problem att hitta passande kläder och känna att man trivs och ser bra ut, gjorde ju det hela ännu värre.

Så varför dröjde det så länge innan jag tog tjuren vid hornen?
Vikten har jag alltid stångats med, men en gbp kändes skrämmande och som en "sista utväg".
Jag kände att en del människor ser gbp som ett fusk, eller en genväg. Inte vill jag vara den som fuskar! Dessutom förstod jag att det fanns risker och komplikationer som kunde få mig att ångra ett sådant beslut i resten av mitt liv. Det klart att man tvekar inför en sådan lösning. Men till slut kände jag att jag hade bara att välja på att göra ett försök, ge det en chans och att fortsätta min ständiga kamp mot vikten och de ökade riskerna för viktrelaterade komplikationer. Vilka risker var högst? Vilket alternativ var bäst? Efter att ha läst massor av information, både från privatpersoner och sjukvården så bestämde jag mig för att ändå tro på att riskerna ändå inte är så stora (även om de finns där). Bara att leva är ju en risk för att dö ;)

Vad var det som skrämde mig?

  • Att få hälsoproblem som t.ex. läckage av mage och tarmar, tarmvred, andra operationsrelaterade komplikationer.
  • Att få någon annan följdsjukdom som rörde mag- och tarmsystemet (typ problem med näringsupptag osv).
  • (Att inte kunna äta vissa saker någonsin igen. Detta var lite skrämmande, men absolut inte avgörande. Tanken på att inte tåla socker, hade jag en viss önskan om, eftersom jag föreställde mig att det bara skulle förenkla, snarare än försämra mitt liv. Gud så bra jag skulle må om jag helt enkelt inte tålde socker!).
Men jag längtade så mycket efter ett liv där jag väger mer normalt och har hälsa och livslust i behåll. Jag vill ORKA leva! 

Och nu då. Nära ett år efter operationen. Vad ser jag som för- och nackdelar idag?
Det var just den frågan min vän ställe till mig. Och som jag funderar över fortfarande. Vad som är fördelarna kan jag rabbla när som helst, dygnet runt. Men nackdelarna då? Vad har inte blivit bra? Eller vad blev sämre? Nä, jag kommer faktiskt inte på en enda!

Fördelar:
  • En verklig chans att lägga om livsstilen
  • Nya verktyg att leva ett hälsosamt liv. Genom att tvingas lägga om kosten och äta rätt och i liten mängd, så kan jag gå ner i vikt och när vikten försvinner finns chansen att börja motionera och få ett aktivt och hälsosamt liv tillbaka. 
  • Dumpning- Den trodde ni inte skulle komma på fördel-listan, va? Men det är min bästa broms när jag vill äta för mycket eller onyttiga saker. 
  • Stadig viktnedgång som ger pepp och lust till att fortsätta på den nya banan så att man hinner skapa nya rutiner som är hållbara i längden.
Det finns massor av fler fördelar, men livet som gbp-opererad har blivit till min normala vardag så att jag knappt minns hur jag var innan och hur det egentligen blivit skillnad. 

Nackdelar:
Som jag sa, så kommer jag inte på en enda. INTE EN ENDA! 
  • Men operationsärren på magen då? Tja, jag hade redan ärr efter en annan op (gallblåsan), så det var knappast något nytt under solen
  • Men all den lösa huden då? Hellre lös hud och hälsosamma kilon i vikt, än att huden är utfylld av en massa överviktskilon. Jo, huden är lös. Men det är ju inte en konsekvens av operationen, utan snarare av min stora övevikt INNAN op. 
  • Men att inte kunna äta som man vill då? Aldrig moffa i sig en ben&jerrys igen? Verkligen ingen nackdel. EN BEFRIELSE!
  • Några komplikationer har jag inte haft. Tappat lite hår, lite trasiga naglar, men det är ju övergående under viktnedgångsfasen. 
  • JO, just det. En sak kom jag på: Att inte kunna halsa en flaska vatten……fast, det är säkert bättre att dricka i små klunkar. Och dessutom kan jag idag dricka ganska stora klunkar, så det är nog något som förändras med tiden. 
Så till sist vill jag säga:

GBP FTW!- Det är ingenting att vara rädd för! Jag tycker att det är jätteviktigt att man tänker igenom beslutet noga och läser på riktigt ordentligt innan, vad det innebär och hur det är att leva som gbpare. För det finns komplikationer, även om jag sluppit undan dom och framför allt tror jag att man kan bli "besviken" om man har förväntningar på ett resultat som inte stämmer överens med verkligheten. För förväntar man sig en quick fix, då lär man bli besviken. Och tror man att det är en fotomodellkropp som väntar runt hörnet, så lär man också bli missnöjd. För det här är inte nån jävla quick fix. Det är minst lika mycket hard work som andra metoder. Bara att den här metoden verkligen funkar!

Men tyvärr så vet allmänheten för lite om GBP- vilket gör att det pratas väldigt mycket negativt om metoden och som riskfylld och med dåliga resultat. Vilket är helt missvisande. För de allra allra flesta, så är den här metoden den absolut i särklass bästa. Ingreppet är enkelt och odramatiskt och livet därefter är också enkelt och odramatiskt, men fullt av nya levnadsvanor som måste följas. 

Så här ett år efter gbp, skulle jag vilja rekommendera operationen till alla som lider av fetma och har lång problematik bakom sig av viktuppgång. 

Mitt liv har fått så mycket högre kvalitet efter att jag gått ner 35 kg. Idag mår jag bra (och jag är inte ens färdig än) :D





14 kommentarer:

  1. Är i början av min resa. Ska på läkarbesöket den 12/2 och sen 4-6 veckor efter är det dags för operation. Har beslutat detta för samma anledning som du ungefär: Ont i ben o fötter, artros i knän och höfter och så tung så jag inte orkar med livet, barnen eller allt det roliga som finns där ute. Men nu har jag börjat sova dåligt för är detta verkligen rätt beslut? Tänk om jag dör för mina barn? Men å andra sidan kan jag ju göra det pga hjärtinfarkt för jag är så tjock? Ja du känner kanske igen tankarna? Tack för bloggen iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Risken att dö i förtid pga gbp är bra mycket mindre än risken att dö i förtid pga fetma. Så jag tycker att du ska våga! Prata gärna med läkare, vänner, i forum på nätet osv om dina farhågor och funderingar, då du hinner med att fundera och ventilera och att beslutet känns bra på op-dagen. För mig är det ett av dom bästa beslut jag tagit i mitt liv. Önskar att jag hade vågat redan för tio år sedan, men bättre sent än aldrig :)
      Du kommer att ha op-datum ganska så exakt ett år efter mig. Så det är bara att höra av dig om det är fler tankar som dyker upp :) Kramar

      Radera
  2. Hej!

    Har läst hos dig från och till sedan du opererade dig eftersom jag själv väntat på operation.
    Jag gjorde min gbp i november-13 och har hittills tappat ca 24 kg (inkl flyt) och jag mår bara bättre och bättre.
    Jag ville bara säga att detta inlägg var bland de bästa jag läst :-) Jag känner precis likadant.

    Lycka till vidare på din resa.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du gillar min blogg :) Och vad härligt att höra att du också känner dig nöjd och mår bra av gbp. Jag hoppas verkligen att gbp kan få en bättre acceptens i samhället och i media och att människor kan se det för vad det är istället för att ge det en massa skit och dåligt rykte.
      Lycka till du med :)
      Kramar

      Radera
  3. Hej! Jag har ju ställt den frågan till dig några gånger och jag har dig att tacka för mitt nya hälsosammare liv :-) TACK!!

    SvaraRadera
  4. Hej! Är på väg mot op den 17/2! Kört flyt i 1 vecka +3dagar nu! Det du nu skrivit kunde inte kommit mer lägligt i mitt liv nu! Är sååä trött på att var tung o känna att ALLT är så jädrans jobbigt, tungt o gruvligt tröttande. Har gått ner 4,2 kg i flytet o känner mig redan LÄTTARE. I kropp o knopp! Tack för dina ord o din blogg. ...de/den hjälper VERKLIGEN mig just NU. Anne Carlén Hellgren

    SvaraRadera
  5. Behövde dina ord å tankesätt just nu då jag står i startgroparna för detta TACK :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan, och välkommen! Vad roligt att jag kan vara till hjälp :)
      Lycka till!

      Radera
  6. Hej vill tacka för en otroligt bra blogg!
    Har läst igenom hela på ett par dagar. Ska själv op den 13/2 så det var kanon att läsa om dina erfarenheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Tac så mycket, vad glad jag blir. Lycka till med din operation. nu är det nära :)

      Radera
  7. Blev sjukt glad av att läsa det här inlägget, har tidigare läst så många som haft en negativ upplevelse av GBP-operation, men vägrade tro att jag var den enda som haft en positiv sådan. Och det stämmer som du säger - till och med sakerna som kan tyckas vara nackdelar är fördelar. Skall erkännas att jag någon gång känt mig avundsjuk på att någon annan kunnat äta sötsaker, men i efterhand kommer stoltheten, att jag idag kan stå emot det jag aldrig kunnat förut och att JAG bestämmer och har kontroll över min egen kropp.
    Känner också igen uppfattningen om att operation är en genväg, något slags quick-fix. Så långt ifrån sanningen man kan komma. Visst, självklart är operationen ett avgörande verktyg, men mat- och motionsvanor ändrar sig inte automatiskt, att konstant hålla koll på vad man äter och dricker för att få i sig tillräckligt med energi kräver disciplin när magsäcken är såpass liten.

    Gjorde själv min operation 10 juni 2013, nästan tio månader sedan. Vägde som mest 130 kilo och ligger nu runt 72, är nästan svårt för hjärnan att registrera hur mycket vikt som faktiskt försvunnit. Ångrar absolut ingenting och är så tacksam för att ha fått en andra chans till ett aktivt och hälsosamt liv.
    Tack för ditt inlägg och din blogg, gillar att kika in ibland och följa din resa, så skönt med lite vardagspepp ibland! Hoppas att många som funderar över operation hittar hit, det är alltid bra att ta del av olika människors upplevelser :)

    SvaraRadera
  8. Hej och välkommen! Vad roligt att få höra att det här inlägget är till glädje. :D Och grattis till din stora framgång! Så roligt att få höra ifrån fler som är glada och nöjda med gbp och vill sprida det vidare! Tillsammans kan vi kanske ändra samhället syn, både på övervikt och på gbp :)
    kramar och lycka till i fortsättningen

    SvaraRadera
  9. Tavk! Det här inlägget förklarar väldigt bra vad man känner och tänker. Jag har bara börjat min resa men känner igen mig i mycket av "innan op"... efter op vet jag inget om än.

    Jag har efter 6 mndr äntligen fått kallelse till ett första informationsmöte på kirurgen. Ska dit om ett par månader. Jag har kämpat med vikten i cirka 20 år nu och orkar inga fler jo-jo alternativ. Håller tummar och tår för att få "okej-stämpel" och gå vidare till op.

    Mina barn är vuxna och jag ensamstående, vill eller vågar inte träffa ny partner så länge jag inte trivs med vem jag är i den kropp jag har. Det var många tankar inför detta beslut och jag behövde ett par år för att komma så långt att jag bad om hjälp. Därför extra jobbigt med remisser som skickats och kommit tillbaks flera ggr i ett halvår innan kirurgen accepterat min remiss! Men som sagt, ska på ett första möte om ett par månader. Sen hoppas jag få operationen så jag kan bli av med kilon och hitta tillbaks till mig själv igen. Och så småningom bli en rörlig, aktiv och glad mamma samt en mormor/farmor i framtiden som orkar leka och upptäcka tillsammans med barnbarnen ♡
    /Annki

    SvaraRadera
  10. Din berättelse om hur ditt liv va innan op skulle kunna vara jag som skriver. Känner precis som du kände då! Detta va helt fantastiskt att läsa ! Jag har nu efter lång tids tänkande tagit tag i mig själv och vart hos en läkare som har skickat min remiss vidare. Så nu väntar jag bara på att bli kallad på infomöte! Tack för underbar läsning och keep up the good work !!

    Kram Sandra

    SvaraRadera